KNOWLEDGE HYPERMARKET


Блюз-традиційний жанр афро-американської музики.Повні уроки
(Новая страница: «'''Гіпермаркет Знань>>Музика>>[[Музика 8...»)
Строка 1: Строка 1:
-
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Музика|Музика]]>>[[Музика 8 клас.Повні уроки|Музика 8 клас.Повні уроки]]>> Музика:Блюз-традиційний жанр афро-американської музики. Повні уроки.'''  
+
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]&gt;&gt;[[Музика|Музика]]&gt;&gt;[[Музика 8 клас.Повні уроки|Музика 8 клас.Повні уроки]]&gt;&gt; Музика:Блюз-традиційний жанр афро-американської музики. Повні уроки.''' <metakeywords>Музика, клас, урок, на тему, 8 клас, Блюз-традиційний жанр афро-американської музики.</metakeywords>  
-
<metakeywords>Музика, клас, урок, на тему, 8 клас, Блюз-традиційний жанр афро-американської музики.</metakeywords>
+
-
=== Тема ===
+
=== Тема ===
-
=== Блюз-традиційний жанр афро-американської музики. ===
+
Блюз-традиційний жанр афро-американської музики.  
-
=== Тип уроку ===
+
=== Тип уроку ===
Комбінований  
Комбінований  
-
=== Мета ===
+
=== Мета ===
*Дослідити&nbsp;явище музичної культури –сучасну музику а саме Блюз;  
*Дослідити&nbsp;явище музичної культури –сучасну музику а саме Блюз;  
*Дослідити напрямоки мистецтва, як систему певних музичних та ідейно-художніх ознак;<br>
*Дослідити напрямоки мистецтва, як систему певних музичних та ідейно-художніх ознак;<br>
-
=== Задачі уроку ===
+
=== Задачі уроку ===
*Ознайомити студентів з історією музичної культури 20 століття.  
*Ознайомити студентів з історією музичної культури 20 століття.  
*Розвинути художньо-історичне мислення учнів;  
*Розвинути художньо-історичне мислення учнів;  
-
*Показати соціально-політичну обумовленість музично-історичного руху;
+
*Показати соціально-політичну обумовленість музично-історичного руху;  
*Підвищення загальноосвітнього і культурного рівня.
*Підвищення загальноосвітнього і культурного рівня.
-
=== Хід уроку ===
+
=== Хід уроку ===
*Вступне слово вчителя.  
*Вступне слово вчителя.  
Строка 28: Строка 27:
*Дискусія, робота по групам. Висновок по темі
*Дискусія, робота по групам. Висновок по темі
-
=== Учень повинен знати ===
+
=== Учень повинен знати ===
*Окремі художні явища у соціокультурному просторі;  
*Окремі художні явища у соціокультурному просторі;  
*Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики.
*Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики.
-
=== Учень повинен вміти ===
+
=== Учень повинен вміти ===
Вміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності.  
Вміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності.  
-
=== Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв) ===
+
=== Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв) ===
Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні.<br>  
Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні.<br>  
=== &nbsp;Блюз  ===
=== &nbsp;Блюз  ===
 +
 +
[[Image:Блюз.jpeg]]
Блюз (англ. blues, скороч. від blue devils — меланхолія, смуток) — сольно-пісенний жанр афро-американського музичного фольклору і джазу. Склався на початку XX ст. Блюзова традиція представлена практично в усіх головних джазових стилях. Блюз відображає глибоко особисті переживання, насичені драматизмом і внутрішньою конфліктністю, містить також елементи гумору, іронії, соціальної сатири. Специфіка блюзу виявляється, крім того, в особливій будові поетичної строфи і своєрідності музичної форми. Для блюза характерні метафоричність образів, імпровізаційність музики і тексту, застосування поліритмії й сінкопування, питально-відповідний принцип формоутворення, специфічне темброве забарвлення звучання голосу або інструмента. Комерціалізація блюзу почалася приблизно з 1930 p., хоч загальну популярність він отримав ще в 1914 р. завдяки популяризаторській і творчій діяльності У. К. Хенді, прозваного «батьком блюзу». Оркестровий блюз уперше був записаний на грамплатівку в 1921 p., кантрі-блюз (сільський блюз) — у 1924—1925 pp., класичний — у 1920 p., сучасний — у 1933 р. (Біллі Холідей). Блюзові елементи є невід'ємними атрибутами багатьох стильових форм сучасної поп-і рок-музики.  
Блюз (англ. blues, скороч. від blue devils — меланхолія, смуток) — сольно-пісенний жанр афро-американського музичного фольклору і джазу. Склався на початку XX ст. Блюзова традиція представлена практично в усіх головних джазових стилях. Блюз відображає глибоко особисті переживання, насичені драматизмом і внутрішньою конфліктністю, містить також елементи гумору, іронії, соціальної сатири. Специфіка блюзу виявляється, крім того, в особливій будові поетичної строфи і своєрідності музичної форми. Для блюза характерні метафоричність образів, імпровізаційність музики і тексту, застосування поліритмії й сінкопування, питально-відповідний принцип формоутворення, специфічне темброве забарвлення звучання голосу або інструмента. Комерціалізація блюзу почалася приблизно з 1930 p., хоч загальну популярність він отримав ще в 1914 р. завдяки популяризаторській і творчій діяльності У. К. Хенді, прозваного «батьком блюзу». Оркестровий блюз уперше був записаний на грамплатівку в 1921 p., кантрі-блюз (сільський блюз) — у 1924—1925 pp., класичний — у 1920 p., сучасний — у 1933 р. (Біллі Холідей). Блюзові елементи є невід'ємними атрибутами багатьох стильових форм сучасної поп-і рок-музики.  
Строка 49: Строка 50:
У більшості історій джазу блюз вважається однією із складових частин, що зростила основна течія; важливою, що формує, але другорядною по відношенню до самого джазу. З цієї ж позиції блюз також нерідко розглядається скоріше як примітивний попередник джазу, ніж його сучасник, і його зразки - як вцілілі компоненти старої традиції. Тільки починаючи з 1950 років подібне сприйняття стало серйозно переглядатися, коли блюз став визнаватися як музика, яка існує сама по собі, чиє походження, розвиток і історія багато в чому від джазу не залежало. Вивчення та критична оцінка блюзу стали розвиватися більш, ніж через 20 років після появи історії та критики джазу, тому й понині, на погляд неспеціаліста, ці два поняття сплутані і навіть невіддільні одне від одного.  
У більшості історій джазу блюз вважається однією із складових частин, що зростила основна течія; важливою, що формує, але другорядною по відношенню до самого джазу. З цієї ж позиції блюз також нерідко розглядається скоріше як примітивний попередник джазу, ніж його сучасник, і його зразки - як вцілілі компоненти старої традиції. Тільки починаючи з 1950 років подібне сприйняття стало серйозно переглядатися, коли блюз став визнаватися як музика, яка існує сама по собі, чиє походження, розвиток і історія багато в чому від джазу не залежало. Вивчення та критична оцінка блюзу стали розвиватися більш, ніж через 20 років після появи історії та критики джазу, тому й понині, на погляд неспеціаліста, ці два поняття сплутані і навіть невіддільні одне від одного.  
-
Блюз - це афро-американська музика 20 століття, чия історія часом перепліталася з історією джазу. Блюз приймав різні форми і подібно виразному фолку та популярної музики, його історія недовга, але складна. Тут буде розглянуто це розвиток і деякі з його переплетень, але перед дослідженням блюзу як самостійної музики корисно познайомитися з окремими асоціативними значеннями терміна "блюз".  
+
'''Блюз''' - це афро-американська музика 20 століття, чия історія часом перепліталася з історією джазу. Блюз приймав різні форми і подібно виразному фолку та популярної музики, його історія недовга, але складна. Тут буде розглянуто це розвиток і деякі з його переплетень, але перед дослідженням блюзу як самостійної музики корисно познайомитися з окремими асоціативними значеннями терміна "блюз".  
-
Блюз є представником світського музикування американських негрів, що з'явився задовго до джазу. По суті, він виявляється аналогом балад, завезених переселенцями зі Старого Світу, але з характерними афро-американськими рисами. Саме слово "blue" дуже багатозначне і розшифровується, як "блакитний", "сумний", "меланхолійний", "сумний" та ін "Blues" пов'язане з англійським "blue devils" (букв. "блакитні дияволи", інакше кажучи, "коли на душі кішки скребуть"). "сумний", Ця багатозначність характерна для довгих протяжних пісень, текст яких завжди містить деяку недомовленість, емоційність, причому неоднозначну - смуток дуже часто межує з гумором, чистота з вульгарністю і пр. Виконання старих блюзів, довгих оповідань - мелодекламації під музичний акомпанемент, було прерогативою бродячих співаків, яких можна було зустріти дуже часто на Півдні Сполучених Штатів. У архаїчні часи блюз, мабуть, також великою мірою був пов'язаний з робочою піснею чи холлерс, з баладами та народними піснями європейського походження. Вже тоді в ньому яскраво проявлялася питання-відповідна форма і використання нетемперованому звуків (блю-нот). Ці блюзові ноти, точніше - блюзові щаблі, представляють собою нефіксоване пониження 3-й, 5-й і іноді 7-го ступеня мажорного ладу. Походження такого варіаційного зниження пов'язують зі зверненням музикантів до широко поширеним в африканській музиці пентатонического ладів. Дата народження блюзу, ймовірно, ніколи не буде визначена, але відомо, що він з'явився десь у середині минулого століття, а його найстаріші форми були поширені ще при рабстві. Вже після закінчення громадянської війни Півночі проти Півдня виник той тип блюзу, який ми тепер знаємо. Це так званий "архаїчний (або сільський) блюз", який продовжує існувати в сільських місцевостях Америки у своїй первісній оригінальній формі. В кінці минулого століття блюз влаштувався в містах - це "класичний (або міської) блюз", його розквіт припадає на 20-і роки нашого століття. Подальша еволюція призвела до появи "сучасного блюзу" у вигляді "ритм-енд-блюзу" та інших форм, що існують до цих пір. Поезія блюзів по-народному проста, барвиста і деколи сповнена гумору, тематика їх текстів украй різноманітна. У них йдеться про різні події повсякденного життя негра, але при цьому блюзовий співак перетворює будь-яку подію в своє власне, внутрішнє занепокоєння ("Я сміюся, щоб утриматися від сліз", як писав негритянський поет Ленгстон Х'юз, така ось гірко-солодка блюзова суміш) . У блюзу співається про нерозділене кохання, втрачене людську гідність і несправедливе ставлення, про непосильному працю і неволі, про те, що кохана покинула місто, про різні стихійні лиха, про тугу за своєю батьківщиною або про власну бідності й убогості і т.п. Очевидно, першим блюзовим співаком був чоловік, який своїми словами з експромтне придуманої мелодією розповів свою історію. Найстаріші блюзові форми, мабуть, існували без акомпанементу, в них на першому місці була в основному просто мелодія, а потім вже з'явилися банджо, гітара, гармоніка або піаніно. Найбільш типова форма блюзу досить незвично - вона складається з трьох (а не чотирьох) фраз по 4 такти в кожній (ААВ), що утворюють 12-тактовий період (корус, квадрат), заснований на принципі антифону по горизонталі і по вертикалі, що проявляється як в мелодії, так і в тексті. Гармонія блюзу чітко фіксована: перші 4 такти засновані на тоніці, наступні по 2 - на субдомінанта і тоніці та останні по 2 - на домінанті й тоніці в розмірі 4 / 4. (Примітка: У джазі взагалі існує також строго визначене поняття "квадрата" - це імпровізація на дану тему, покладена в кількість тактів цієї теми. Тобто "квадрат" за тривалістю дорівнює темі і грунтується на її гармонійної схемі). Трехчастная структура блюзу вельми специфічна, тому що віршована або пісенна строфа такої форми не зустрічається в англійській літературі взагалі і може відбуватися в основному тільки від американських негрів. Подібна формула більш драматична - перші 2 рядки створюють певну атмосферу і залучають увагу слухача просто за рахунок повторення, а третя як би завдає завершальний удар, передає заключну думку, підводить підсумок всьому сказаному. Блюзова структура - це свого роду засіб спілкування, призначене для більш живого контакту з аудиторією. Як у всякій народній музиці, автори багатьох старих блюзів теж виявилися анонімними, але пізніше з'явилися грамотні музиканти, які стали збирати і записувати на ноти фольклорний блюзовий матеріал, що перетворився вже в класику народної творчості, а також створювати і свої власні твори. Найвідомішим такою людиною був талановитий негритянський композитор і музикант Уїльям Крістофер Хенді.  
+
Блюз є представником світського музикування американських негрів, що з'явився задовго до джазу. По суті, він виявляється аналогом балад, завезених переселенцями зі Старого Світу, але з характерними афро-американськими рисами. Саме слово "blue" дуже багатозначне і розшифровується, як "блакитний", "сумний", "меланхолійний", "сумний" та ін "Blues" пов'язане з англійським "blue devils" (букв. "блакитні дияволи", інакше кажучи, "коли на душі кішки скребуть"). "сумний", Ця багатозначність характерна для довгих протяжних пісень, текст яких завжди містить деяку недомовленість, емоційність, причому неоднозначну - смуток дуже часто межує з гумором, чистота з вульгарністю і пр. Виконання старих блюзів, довгих оповідань - мелодекламації під музичний акомпанемент, було прерогативою бродячих співаків, яких можна було зустріти дуже часто на Півдні Сполучених Штатів.
-
Уїльям Крістофер Хенді
+
У архаїчні часи блюз, мабуть, також великою мірою був пов'язаний з робочою піснею чи холлерс, з баладами та народними піснями європейського походження. Вже тоді в ньому яскраво проявлялася питання-відповідна форма і використання нетемперованому звуків (блю-нот). Ці блюзові ноти, точніше - блюзові щаблі, представляють собою нефіксоване пониження 3-й, 5-й і іноді 7-го ступеня мажорного ладу. Походження такого варіаційного зниження пов'язують зі зверненням музикантів до широко поширеним в африканській музиці пентатонического ладів. Дата народження блюзу, ймовірно, ніколи не буде визначена, але відомо, що він з'явився десь у середині минулого століття, а його найстаріші форми були поширені ще при рабстві. Вже після закінчення громадянської війни Півночі проти Півдня виник той тип блюзу, який ми тепер знаємо. Це так званий "архаїчний (або сільський) блюз", який продовжує існувати в сільських місцевостях Америки у своїй первісній оригінальній формі. В кінці минулого століття блюз влаштувався в містах - це "класичний (або міської) блюз", його розквіт припадає на 20-і роки нашого століття. Подальша еволюція призвела до появи "сучасного блюзу" у вигляді "ритм-енд-блюзу" та інших форм, що існують до цих пір. Поезія блюзів по-народному проста, барвиста і деколи сповнена гумору, тематика їх текстів украй різноманітна. У них йдеться про різні події повсякденного життя негра, але при цьому блюзовий співак перетворює будь-яку подію в своє власне, внутрішнє занепокоєння ("Я сміюся, щоб утриматися від сліз", як писав негритянський поет Ленгстон Х'юз, така ось гірко-солодка блюзова суміш) . У блюзу співається про нерозділене кохання, втрачене людську гідність і несправедливе ставлення, про непосильному працю і неволі, про те, що кохана покинула місто, про різні стихійні лиха, про тугу за своєю батьківщиною або про власну бідності й убогості і т.п. Очевидно, першим блюзовим співаком був чоловік, який своїми словами з експромтне придуманої мелодією розповів свою історію. Найстаріші блюзові форми, мабуть, існували без акомпанементу, в них на першому місці була в основному просто мелодія, а потім вже з'явилися банджо, гітара, гармоніка або піаніно. Найбільш типова форма блюзу досить незвично - вона складається з трьох (а не чотирьох) фраз по 4 такти в кожній (ААВ), що утворюють 12-тактовий період (корус, квадрат), заснований на принципі антифону по горизонталі і по вертикалі, що проявляється як в мелодії, так і в тексті. Гармонія блюзу чітко фіксована: перші 4 такти засновані на тоніці, наступні по 2 - на субдомінанта і тоніці та останні по 2 - на домінанті й тоніці в розмірі 4 / 4. (Примітка: У джазі взагалі існує також строго визначене поняття "квадрата" - це імпровізація на дану тему, покладена в кількість тактів цієї теми. Тобто "квадрат" за тривалістю дорівнює темі і грунтується на її гармонійної схемі). Трехчастная структура блюзу вельми специфічна, тому що віршована або пісенна строфа такої форми не зустрічається в англійській літературі взагалі і може відбуватися в основному тільки від американських негрів. Подібна формула більш драматична - перші 2 рядки створюють певну атмосферу і залучають увагу слухача просто за рахунок повторення, а третя як би завдає завершальний удар, передає заключну думку, підводить підсумок всьому сказаному.
-
Як сурмач ще наприкінці минулого століття він почав працювати в "театрах менестрелів" і згодом поперемінно керував своїм оркестром близько 25 років, але найбільше він прославився саме як документатор традиційного блюзу і одночасно як оригінальний автор, який отримав прізвисько "Батько блюзу". Вже в 1912 р. їм був виданий перший нотний збірник блюзів, в 1914 р. він написав свій найвідоміший "Сен-Луї блюз", а в 1926 р. Хенді випустив у Нью-Йорку свій найбільш авторитетний працю - книгу "Антологія блюзів" .  
+
'''Блюзова структура''' - це свого роду засіб спілкування, призначене для більш живого контакту з аудиторією. Як у всякій народній музиці, автори багатьох старих блюзів теж виявилися анонімними, але пізніше з'явилися грамотні музиканти, які стали збирати і записувати на ноти фольклорний блюзовий матеріал, що перетворився вже в класику народної творчості, а також створювати і свої власні твори. Найвідомішим такою людиною був талановитий негритянський композитор і музикант Уїльям Крістофер Хенді.
-
http://www.youtube.com/watch?v=D2TUlUwa3_o&amp;feature=related
+
[[Image:William Christopher Handy.jpeg]]
-
Зараз блюз найчастіше використовується в чисто інструментальної формі для побудови імпровізації джазових музикантів за 12-тактовою формулою (8-тактовою). Блюз досі живе серед нас - як у популярній музиці, так і в джазі. Він багато в чому визначив інтонаційне і ритмічне будова джазу і є однією з найбільш яскравих і важливих його жанрів. Блюз послужив вихідною основою більшості блискучих виконань Луїса Армстронгa, a кращі композиції Дюка Еллінгтона зазвичай представляють собою трансформацію блюзу.
+
Уїльям Крістофер Хенді
-
Луїс Армстронг
+
Як сурмач ще наприкінці минулого століття він почав працювати в "театрах менестрелів" і згодом поперемінно керував своїм оркестром близько 25 років, але найбільше він прославився саме як документатор традиційного блюзу і одночасно як оригінальний автор, який отримав прізвисько "Батько блюзу". Вже в 1912 р. їм був виданий перший нотний збірник блюзів, в 1914 р. він написав свій найвідоміший "Сен-Луї блюз", а в 1926 р. Хенді випустив у Нью-Йорку свій найбільш авторитетний працю - книгу "Антологія блюзів" .
-
Дюк Еллінгтон
+
{{#ev:youtube|D2TUlUwa3_o&amp;feature=related}}
-
http://www.youtube.com/watch?v=SDDCzb3dv_Y
+
Зараз блюз найчастіше використовується в чисто інструментальної формі для побудови імпровізації джазових музикантів за 12-тактовою формулою (8-тактовою). Блюз досі живе серед нас - як у популярній музиці, так і в джазі. Він багато в чому визначив інтонаційне і ритмічне будова джазу і є однією з найбільш яскравих і важливих його жанрів. Блюз послужив вихідною основою більшості блискучих виконань Луїса Армстронгa, a кращі композиції Дюка Еллінгтона зазвичай представляють собою трансформацію блюзу.
-
Після громадянської війни і скасування рабства в 70-ті - 80-і роки негритянське населення Північної Америки поступово переміщається в міста, де і виникає новий варіант блюзу, званий міським. Якщо архаїчний блюз існував як форма фольклору, то в міському середовищі він починає поступово професіоналізувати. Його виконавцями, в основному, залишаються чоловіки, і ця традиція зберігається по цю пору, втілюючись у величезному жанрі блюзового виконавства, що вийшов на світову естраду, звучить на блюзових фестивалях, переходить в шоу-бізнес. З іншого боку, вихід блюзу на комерційну естраду на початку 20-х років призвів до появи в цьому жанрі жінок, багато з яких досягли незвичайних висот, затьмаривши чоловіків . Власниці потужних, часто низьких голосів, яскравою виразності, багатої пластики залишили величезний слід в історії джазу і блюзу. Серед них Гертруда "Ма" Рейні (Gertruda "Ma" Rainey),Імператриця" блюзу Бессі Сміт (Bessie Smith), Альберта Хантер (Alberta Hunter) та ін Alberta Hunter
+
[[Image:Луїс Армстронг.jpeg]]
-
<meta charset="utf-8"></meta>
+
Луїс Армстронг
-
http://www.youtube.com/watch?v=yu8GrJq39x4&amp;feature=related
+
[[Image:Дюк Еллінгтон.jpeg]]
-
Gertruda "Ma" Rainey&nbsp;
+
Дюк Еллінгтон
-
http://www.youtube.com/watch?v=h4ZyuULy9zs&amp;feature=related
+
{{#ev:youtube|SDDCzb3dv_Y}}
-
Подальший розвиток блюзу протікало в рамках т.зв."Сучасного" блюзу, що має цілий ряд видів, з яких стоїть окремо відзначити ритм-енд-блюз. Це розважально - танцювальний напрямок, що ввібрало в себе риси не тільки блюзу, але і Спірічуел, прийоми шаут. Воно пішло шляхом спрощення та стандартизації музичної мови, характерне для поп-музики.З'явився цей стиль ще в 30-і роки, досяг піку свого розвитку в 50 - 60-ті роки і послужив відправною точкою для народження рок-н-ролу, рок-музики, музики соул і багатьох інших напрямків сучасного музичного світу.  
+
Після громадянської війни і скасування рабства в 70-ті - 80-і роки негритянське населення Північної Америки поступово переміщається в міста, де і виникає новий варіант блюзу, званий міським. Якщо архаїчний блюз існував як форма фольклору, то в міському середовищі він починає поступово професіоналізувати. Його виконавцями, в основному, залишаються чоловіки, і ця традиція зберігається по цю пору, втілюючись у величезному жанрі блюзового виконавства, що вийшов на світову естраду, звучить на блюзових фестивалях, переходить в шоу-бізнес. З іншого боку, вихід блюзу на комерційну естраду на початку 20-х років призвів до появи в цьому жанрі жінок, багато з яких досягли незвичайних висот, затьмаривши чоловіків . Власниці потужних, часто низьких голосів, яскравою виразності, багатої пластики залишили величезний слід в історії джазу і блюзу. Серед них Гертруда "Ма" Рейні (Gertruda "Ma" Rainey),Імператриця" блюзу Бессі Сміт (Bessie Smith), Альберта Хантер (Alberta Hunter) та ін.
-
З ритм-енд-блюзом пов'язані такі імена, як Джо Тернер (Joe Turner),
+
[[Image:Alberta Hunter.jpeg]]
-
http://www.youtube.com/watch?v=ss2L23CHJ0E
+
<meta charset="utf-8"></meta>Alberta Hunter
-
Рей Чарльз (Ray Charles),
+
{{#ev:youtube|yu8GrJq39x4&amp;feature=related}}
-
http://www.youtube.com/watch?v=Thls_tMuFkc
+
[[Image:Gertruda "Ma" Rainey.jpeg]]
-
Ті-Боун Уолкер (T-Bone Walker),
+
Gertruda "Ma" Rainey&nbsp;
-
http://www.youtube.com/watch?v=VSOYOFQgVMs
+
{{#ev:youtube|h4ZyuULy9zs&amp;feature=related}}
-
Бі Бі Кінг (BBKing) і ін
+
Подальший розвиток блюзу протікало в рамках т.зв."Сучасного" блюзу, що має цілий ряд видів, з яких стоїть окремо відзначити ритм-енд-блюз. Це розважально - танцювальний напрямок, що ввібрало в себе риси не тільки блюзу, але і Спірічуел, прийоми шаут. Воно пішло шляхом спрощення та стандартизації музичної мови, характерне для поп-музики.З'явився цей стиль ще в 30-і роки, досяг піку свого розвитку в 50 - 60-ті роки і послужив відправною точкою для народження рок-н-ролу, рок-музики, музики соул і багатьох інших напрямків сучасного музичного світу.
-
http://www.youtube.com/watch?v=4Ny5ajCn0xw
+
З ритм-енд-блюзом пов'язані такі імена, як Джо Тернер (Joe Turner),Рей Чарльз (Ray Charles),&nbsp;Ті-Боун Уолкер (T-Bone Walker),&nbsp;Бі Бі Кінг (BBKing) і ін
 +
<meta charset="utf-8"></meta><meta charset="utf-8"></meta><meta charset="utf-8"></meta>
-
===Список використаної літератури===
+
{{#ev:youtube|ss2L23CHJ0E}}
-
* Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики."  учителя музичної школи № 1 Козубської В.М. з м. Луцька Волинська область
+
{{#ev:youtube|Thls_tMuFkc}}
-
* Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики."  учителя музичної літератури та сольфеджіо  музичної школи № 1 Парфенюк А.М. з м.Луцька  Волинська область
+
-
* Методичні вказівки по проведенню уроку учителя Ширкової  Світлани Анатоліївни
+
-
* Асафьев Б. Шопен в воспроизведении русских композиторов / Б. Асафьев // Как исполнять Шопена : учеб.-метод. пособие / сост. А. В. Зосимова. – М. : КЛАССИКА - ХХІ, 2005. – С. 187 – 201
+
-
* Кривцун О. Эстетика : учебник для гуманит. вузов и факультетов / О. Кривцун. – М. : Аспект Пресс, 2003. – 447 с.
+
-
* Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания / В.Н. Холопова // Музыкальное содержание: наука и педагогика : материалы Первой Рос. науч.-практ. конф. (4 – 5 декабря 2000 г., г. Москва). – М. – Уфа : РИЦ УГИИ, 2002. – С. 55 – 76. 
+
-
* В. Писигин. Очерки об англо-американской музыке пятидесятых и шестидесятых годов ХХвека.Том 2. – Эпицентр, Москва,2004.
+
-
* С.Коротков.История современной музики.К,2006.
+
-
* Сучасна музика/Гордійчук.М.М. – Вип.1,К. – 2003 -335 с.
+
-
* youtube. com
+
-
Над уроком працювали: учитель Козубська В.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М
+
{{#ev:youtube|VSOYOFQgVMs}}
 +
{{#ev:youtube|4Ny5ajCn0xw}}
-
 
-
[[категория:Музика]]
 
<div><br></div>
<div><br></div>
-
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на [http://xvatit.com/forum/ '''Образовательном форуме'''], где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав [http://xvatit.com/club/blogs/ '''блог,'''] Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, а и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. [http://xvatit.com/school/guild/ '''Гильдия Лидеров Образования'''] открывает двери для специалистов&nbsp; высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.
+
=== Список використаної літератури  ===
 +
 
 +
*Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики." учителя музичної школи № 1 Козубської В.М. з м. Луцька Волинська область
 +
*Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики." учителя музичної літератури та сольфеджіо музичної школи № 1 Парфенюк А.М. з м.Луцька Волинська область
 +
*Методичні вказівки по проведенню уроку учителя Ширкової Світлани Анатоліївни
 +
*Асафьев Б. Шопен в воспроизведении русских композиторов / Б. Асафьев // Как исполнять Шопена&nbsp;: учеб.-метод. пособие / сост. А. В. Зосимова. – М.&nbsp;: КЛАССИКА - ХХІ, 2005. – С. 187 – 201
 +
*Кривцун О. Эстетика&nbsp;: учебник для гуманит. вузов и факультетов / О. Кривцун. – М.&nbsp;: Аспект Пресс, 2003. – 447 с.
 +
*Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания / В.Н. Холопова // Музыкальное содержание: наука и педагогика&nbsp;: материалы Первой Рос. науч.-практ. конф. (4 – 5 декабря 2000 г., г. Москва). – М. – Уфа&nbsp;: РИЦ УГИИ, 2002. – С. 55 – 76.
 +
*В. Писигин. Очерки об англо-американской музыке пятидесятых и шестидесятых годов ХХвека.Том 2. – Эпицентр, Москва,2004.
 +
*С.Коротков.История современной музики.К,2006.
 +
*Сучасна музика/Гордійчук.М.М. – Вип.1,К. – 2003 -335 с.
 +
*youtube. com
 +
 
 +
Над уроком працювали: учитель Козубська В.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М
 +
<div><br></div>
 +
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на [http://xvatit.com/forum/ '''Образовательном форуме'''], где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав [http://xvatit.com/club/blogs/ '''блог,'''] Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, а и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. [http://xvatit.com/school/guild/ '''Гильдия Лидеров Образования'''] открывает двери для специалистов&nbsp; высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.  
 +
 
 +
[[Category:Музика]]

Версия 09:38, 11 мая 2011

Гіпермаркет Знань>>Музика>>Музика 8 клас.Повні уроки>> Музика:Блюз-традиційний жанр афро-американської музики. Повні уроки.

Содержание

Тема

Блюз-традиційний жанр афро-американської музики.

Тип уроку

Комбінований

Мета

  • Дослідити явище музичної культури –сучасну музику а саме Блюз;
  • Дослідити напрямоки мистецтва, як систему певних музичних та ідейно-художніх ознак;

Задачі уроку

  • Ознайомити студентів з історією музичної культури 20 століття.
  • Розвинути художньо-історичне мислення учнів;
  • Показати соціально-політичну обумовленість музично-історичного руху;
  • Підвищення загальноосвітнього і культурного рівня.

Хід уроку

  • Вступне слово вчителя.
  • Вивчення нового матеріалу. Бесіда. Розповідь. Читання матеріалу класом. Перегляд відео та прослузовування музичних творів.
  • Дискусія, робота по групам. Висновок по темі

Учень повинен знати

  • Окремі художні явища у соціокультурному просторі;
  • Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики.

Учень повинен вміти

Вміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності.

Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв)

Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні.

 Блюз

Блюз.jpeg

Блюз (англ. blues, скороч. від blue devils — меланхолія, смуток) — сольно-пісенний жанр афро-американського музичного фольклору і джазу. Склався на початку XX ст. Блюзова традиція представлена практично в усіх головних джазових стилях. Блюз відображає глибоко особисті переживання, насичені драматизмом і внутрішньою конфліктністю, містить також елементи гумору, іронії, соціальної сатири. Специфіка блюзу виявляється, крім того, в особливій будові поетичної строфи і своєрідності музичної форми. Для блюза характерні метафоричність образів, імпровізаційність музики і тексту, застосування поліритмії й сінкопування, питально-відповідний принцип формоутворення, специфічне темброве забарвлення звучання голосу або інструмента. Комерціалізація блюзу почалася приблизно з 1930 p., хоч загальну популярність він отримав ще в 1914 р. завдяки популяризаторській і творчій діяльності У. К. Хенді, прозваного «батьком блюзу». Оркестровий блюз уперше був записаний на грамплатівку в 1921 p., кантрі-блюз (сільський блюз) — у 1924—1925 pp., класичний — у 1920 p., сучасний — у 1933 р. (Біллі Холідей). Блюзові елементи є невід'ємними атрибутами багатьох стильових форм сучасної поп-і рок-музики.

Історія музики

У більшості історій джазу блюз вважається однією із складових частин, що зростила основна течія; важливою, що формує, але другорядною по відношенню до самого джазу. З цієї ж позиції блюз також нерідко розглядається скоріше як примітивний попередник джазу, ніж його сучасник, і його зразки - як вцілілі компоненти старої традиції. Тільки починаючи з 1950 років подібне сприйняття стало серйозно переглядатися, коли блюз став визнаватися як музика, яка існує сама по собі, чиє походження, розвиток і історія багато в чому від джазу не залежало. Вивчення та критична оцінка блюзу стали розвиватися більш, ніж через 20 років після появи історії та критики джазу, тому й понині, на погляд неспеціаліста, ці два поняття сплутані і навіть невіддільні одне від одного.

Блюз - це афро-американська музика 20 століття, чия історія часом перепліталася з історією джазу. Блюз приймав різні форми і подібно виразному фолку та популярної музики, його історія недовга, але складна. Тут буде розглянуто це розвиток і деякі з його переплетень, але перед дослідженням блюзу як самостійної музики корисно познайомитися з окремими асоціативними значеннями терміна "блюз".

Блюз є представником світського музикування американських негрів, що з'явився задовго до джазу. По суті, він виявляється аналогом балад, завезених переселенцями зі Старого Світу, але з характерними афро-американськими рисами. Саме слово "blue" дуже багатозначне і розшифровується, як "блакитний", "сумний", "меланхолійний", "сумний" та ін "Blues" пов'язане з англійським "blue devils" (букв. "блакитні дияволи", інакше кажучи, "коли на душі кішки скребуть"). "сумний", Ця багатозначність характерна для довгих протяжних пісень, текст яких завжди містить деяку недомовленість, емоційність, причому неоднозначну - смуток дуже часто межує з гумором, чистота з вульгарністю і пр. Виконання старих блюзів, довгих оповідань - мелодекламації під музичний акомпанемент, було прерогативою бродячих співаків, яких можна було зустріти дуже часто на Півдні Сполучених Штатів.

У архаїчні часи блюз, мабуть, також великою мірою був пов'язаний з робочою піснею чи холлерс, з баладами та народними піснями європейського походження. Вже тоді в ньому яскраво проявлялася питання-відповідна форма і використання нетемперованому звуків (блю-нот). Ці блюзові ноти, точніше - блюзові щаблі, представляють собою нефіксоване пониження 3-й, 5-й і іноді 7-го ступеня мажорного ладу. Походження такого варіаційного зниження пов'язують зі зверненням музикантів до широко поширеним в африканській музиці пентатонического ладів. Дата народження блюзу, ймовірно, ніколи не буде визначена, але відомо, що він з'явився десь у середині минулого століття, а його найстаріші форми були поширені ще при рабстві. Вже після закінчення громадянської війни Півночі проти Півдня виник той тип блюзу, який ми тепер знаємо. Це так званий "архаїчний (або сільський) блюз", який продовжує існувати в сільських місцевостях Америки у своїй первісній оригінальній формі. В кінці минулого століття блюз влаштувався в містах - це "класичний (або міської) блюз", його розквіт припадає на 20-і роки нашого століття. Подальша еволюція призвела до появи "сучасного блюзу" у вигляді "ритм-енд-блюзу" та інших форм, що існують до цих пір. Поезія блюзів по-народному проста, барвиста і деколи сповнена гумору, тематика їх текстів украй різноманітна. У них йдеться про різні події повсякденного життя негра, але при цьому блюзовий співак перетворює будь-яку подію в своє власне, внутрішнє занепокоєння ("Я сміюся, щоб утриматися від сліз", як писав негритянський поет Ленгстон Х'юз, така ось гірко-солодка блюзова суміш) . У блюзу співається про нерозділене кохання, втрачене людську гідність і несправедливе ставлення, про непосильному працю і неволі, про те, що кохана покинула місто, про різні стихійні лиха, про тугу за своєю батьківщиною або про власну бідності й убогості і т.п. Очевидно, першим блюзовим співаком був чоловік, який своїми словами з експромтне придуманої мелодією розповів свою історію. Найстаріші блюзові форми, мабуть, існували без акомпанементу, в них на першому місці була в основному просто мелодія, а потім вже з'явилися банджо, гітара, гармоніка або піаніно. Найбільш типова форма блюзу досить незвично - вона складається з трьох (а не чотирьох) фраз по 4 такти в кожній (ААВ), що утворюють 12-тактовий період (корус, квадрат), заснований на принципі антифону по горизонталі і по вертикалі, що проявляється як в мелодії, так і в тексті. Гармонія блюзу чітко фіксована: перші 4 такти засновані на тоніці, наступні по 2 - на субдомінанта і тоніці та останні по 2 - на домінанті й тоніці в розмірі 4 / 4. (Примітка: У джазі взагалі існує також строго визначене поняття "квадрата" - це імпровізація на дану тему, покладена в кількість тактів цієї теми. Тобто "квадрат" за тривалістю дорівнює темі і грунтується на її гармонійної схемі). Трехчастная структура блюзу вельми специфічна, тому що віршована або пісенна строфа такої форми не зустрічається в англійській літературі взагалі і може відбуватися в основному тільки від американських негрів. Подібна формула більш драматична - перші 2 рядки створюють певну атмосферу і залучають увагу слухача просто за рахунок повторення, а третя як би завдає завершальний удар, передає заключну думку, підводить підсумок всьому сказаному.

Блюзова структура - це свого роду засіб спілкування, призначене для більш живого контакту з аудиторією. Як у всякій народній музиці, автори багатьох старих блюзів теж виявилися анонімними, але пізніше з'явилися грамотні музиканти, які стали збирати і записувати на ноти фольклорний блюзовий матеріал, що перетворився вже в класику народної творчості, а також створювати і свої власні твори. Найвідомішим такою людиною був талановитий негритянський композитор і музикант Уїльям Крістофер Хенді.

William Christopher Handy.jpeg

Уїльям Крістофер Хенді

Як сурмач ще наприкінці минулого століття він почав працювати в "театрах менестрелів" і згодом поперемінно керував своїм оркестром близько 25 років, але найбільше він прославився саме як документатор традиційного блюзу і одночасно як оригінальний автор, який отримав прізвисько "Батько блюзу". Вже в 1912 р. їм був виданий перший нотний збірник блюзів, в 1914 р. він написав свій найвідоміший "Сен-Луї блюз", а в 1926 р. Хенді випустив у Нью-Йорку свій найбільш авторитетний працю - книгу "Антологія блюзів" .


Зараз блюз найчастіше використовується в чисто інструментальної формі для побудови імпровізації джазових музикантів за 12-тактовою формулою (8-тактовою). Блюз досі живе серед нас - як у популярній музиці, так і в джазі. Він багато в чому визначив інтонаційне і ритмічне будова джазу і є однією з найбільш яскравих і важливих його жанрів. Блюз послужив вихідною основою більшості блискучих виконань Луїса Армстронгa, a кращі композиції Дюка Еллінгтона зазвичай представляють собою трансформацію блюзу.

Луїс Армстронг.jpeg

Луїс Армстронг

Дюк Еллінгтон.jpeg

Дюк Еллінгтон


Після громадянської війни і скасування рабства в 70-ті - 80-і роки негритянське населення Північної Америки поступово переміщається в міста, де і виникає новий варіант блюзу, званий міським. Якщо архаїчний блюз існував як форма фольклору, то в міському середовищі він починає поступово професіоналізувати. Його виконавцями, в основному, залишаються чоловіки, і ця традиція зберігається по цю пору, втілюючись у величезному жанрі блюзового виконавства, що вийшов на світову естраду, звучить на блюзових фестивалях, переходить в шоу-бізнес. З іншого боку, вихід блюзу на комерційну естраду на початку 20-х років призвів до появи в цьому жанрі жінок, багато з яких досягли незвичайних висот, затьмаривши чоловіків . Власниці потужних, часто низьких голосів, яскравою виразності, багатої пластики залишили величезний слід в історії джазу і блюзу. Серед них Гертруда "Ма" Рейні (Gertruda "Ma" Rainey),Імператриця" блюзу Бессі Сміт (Bessie Smith), Альберта Хантер (Alberta Hunter) та ін.

Alberta Hunter.jpeg

<meta charset="utf-8"></meta>Alberta Hunter


Файл:Gertruda &quot;Ma&quot; Rainey.jpeg

Gertruda "Ma" Rainey 


Подальший розвиток блюзу протікало в рамках т.зв."Сучасного" блюзу, що має цілий ряд видів, з яких стоїть окремо відзначити ритм-енд-блюз. Це розважально - танцювальний напрямок, що ввібрало в себе риси не тільки блюзу, але і Спірічуел, прийоми шаут. Воно пішло шляхом спрощення та стандартизації музичної мови, характерне для поп-музики.З'явився цей стиль ще в 30-і роки, досяг піку свого розвитку в 50 - 60-ті роки і послужив відправною точкою для народження рок-н-ролу, рок-музики, музики соул і багатьох інших напрямків сучасного музичного світу.

З ритм-енд-блюзом пов'язані такі імена, як Джо Тернер (Joe Turner),Рей Чарльз (Ray Charles), Ті-Боун Уолкер (T-Bone Walker), Бі Бі Кінг (BBKing) і ін

<meta charset="utf-8"></meta><meta charset="utf-8"></meta><meta charset="utf-8"></meta>






Список використаної літератури

  • Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики." учителя музичної школи № 1 Козубської В.М. з м. Луцька Волинська область
  • Урок на тему " Блюз-традиційний жанр афро-американської музики." учителя музичної літератури та сольфеджіо музичної школи № 1 Парфенюк А.М. з м.Луцька Волинська область
  • Методичні вказівки по проведенню уроку учителя Ширкової Світлани Анатоліївни
  • Асафьев Б. Шопен в воспроизведении русских композиторов / Б. Асафьев // Как исполнять Шопена : учеб.-метод. пособие / сост. А. В. Зосимова. – М. : КЛАССИКА - ХХІ, 2005. – С. 187 – 201
  • Кривцун О. Эстетика : учебник для гуманит. вузов и факультетов / О. Кривцун. – М. : Аспект Пресс, 2003. – 447 с.
  • Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания / В.Н. Холопова // Музыкальное содержание: наука и педагогика : материалы Первой Рос. науч.-практ. конф. (4 – 5 декабря 2000 г., г. Москва). – М. – Уфа : РИЦ УГИИ, 2002. – С. 55 – 76.
  • В. Писигин. Очерки об англо-американской музыке пятидесятых и шестидесятых годов ХХвека.Том 2. – Эпицентр, Москва,2004.
  • С.Коротков.История современной музики.К,2006.
  • Сучасна музика/Гордійчук.М.М. – Вип.1,К. – 2003 -335 с.
  • youtube. com

Над уроком працювали: учитель Козубська В.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М


Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, а и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов  высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.

Предмети > Музика