|
|
(2 промежуточные версии не показаны) | Строка 1: |
Строка 1: |
- | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Етика|Етика]]>>[[Етика 5 клас|Етика 5 клас]]>> Етика: Як досягти успіху в спілкуванні.''' | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Етика|Етика]]>>[[Етика 5 клас|Етика 5 клас]]>>Як досягти успіху в спілкуванні.''' |
| | | |
- | <metakeywords>Етика, 5 клас, Як досягти успіху в спілкуванні</metakeywords>'''Як досягти успіху в спілкуванні.''' | + | <metakeywords>Етика, 5 клас, Як досягти успіху в спілкуванні</metakeywords> |
| | | |
- | [[Image:23-1e.jpg]] | + | [[Image:23-1e.jpg|450px|Як досягти успіху в спілкуванні]] |
| + | |
| + | - Послухай, Олесю, розповім тобі справжню комедію.<br>Дівчинка підвела очі від журналу.<br>- Як це «розповім комедію»? Ти що, був у театрі?<br>- Та ні. Театр ми мали сьогодні вдома. Слухай лишень. Малий Ми-китка зробив шкоду - розмалював карлючками мені щоденника від палітурки до палітурки. Я так розсердився, що, звісно, хотів дати братові стусана. Але ж ти знаєш, як ставляться батьки до моїх методів [[Оцінювання_до_теми:_Комплекс_вправ_ранкової_гігієнічної_гімнастики,_вправи_для_виховання_правильної_постави_та_дихання.|виховання]].<br>- То як же ти, бідашечко, відстоював справедливість?<br>- Як, як - словом! Кажу тому горе-художникові: «Малий, даруй, але це тобі так не минеться». І вже хотів був потрусити його, як грушу, але він прожогом кинувся до купи своїх іграшок, хапнув тільки-но подарованого автомобіля, простягнув мені й промурмотів: «Дарую, тільки мамі не кази».<br><br>'''Завдання 1:'''<br> |
| + | |
| + | *''Що розсмішило Богданка? Чи потрапляли ви в ситуації, коли незнання значення слова призводило до непорозумінь?<br>'' |
| + | *''Чи погоджуєтеся з думкою, що в описаній ситуації слово, дарма що неправильно витлумачене, допомогло уникнути конфлікту?<br>'' |
| + | *''Що означає «вміти [[Вміння_спілкуватися._Мої_літні_канікули._Діалоги|спілкуватися]]»?'' |
| + | |
| + | <br>'''1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет'''<br>Одна мудра людина казала, що єдина розкіш, якої гідна людина, - це спілкування. Варто наголосити, що тут ідеться про розкіш як про життєву вигоду, задоволення. Втім розуміння слушності цієї думки приходить з досвідом. Простіше збагнути, чому спілкування є життєвою необхідністю людини. Пригадайте, приміром, до скількох людей і у яких справах вам доводиться звертатися впродовж дня. Спробуйте скласти стислий перелік таких звернень - і ви переконаєтеся, що все наше життя проходить у спілкуванні. Тож не дивно, що норми етикету, які регулюють нашу поведінку під час спілкування, стосуються не окремих випадків, а щоденного життя. Ці норми називають спілкувальними. |
| + | |
| + | <br>Спілкування розгортається в конкретних обставинах, що мають назву комунікативної ситуації. Про це ви знаєте з уроків мови, тож, розглянувши подану нижче схему, пригадаєте про складові комунікативної ситуації.<br>Хто? - Кому? - Що? - Про що? - Для чого? - Де? - Коли?<br><br>'''Завдання 2:'''<br>Визначте за схемою, яким складовим комунікативної ситуації відповідають:<br>спілкувальники;<br>те, що повідомляється (текст). |
| + | |
| + | <br>'''Спілкування''' - взаємини людей, що виявляються в обмінові інформацією (комунікації), у взаємодії (інтер-акції), у сприйманні людини людиною. |
| + | |
| + | '''Спілкувальники''' - ті, хто спілкуються; співрозмовники, співбесідники. |
| + | |
| + | <br>Зрозуміло, що спілкупяльні правила стосуються учасників комунікативної ситуації. Проте є й певні приписи, згідно з якими оформлюють повідомлення, тобто текст. Приміром, ситуація зустрічі, у якій кожен з нас перебувае кільканадцять разів на день, вимагає не лише певної поведінки, а й певних слів. Ці слова не потрібно вигадувати кожному, хто опиняється в подібних умовах. Спілкувальники використовують готові сло-іим іїі штампи, кліше (від фр. «відбиток»), або формули. Кожна [[Українська мова|мова]] має набір таких формул. Саме цей набір і називають мовним етикетом. Мовний етикет складається впродовж століть. Піп є елементом культури кожного народу. Досконале володіння ним - ознака культурної, тобто освіченої та ввічливої, людини. Що більше словесних формул ми знаємо, то простіше й приємніше нам спілкуватися. |
| + | |
| + | <br>У спілкуванні ми використовуємо не тільки слова, а й жести, міміку, тобто немовні засоби. Існують правила, що регулюють і їх никористання. Отже, спілкувальний етикет охоплює і мовний етикет, і етикет немовних засобів, і спілкувальні правила.<br><br>'''Завдання 3:'''<br> |
| + | |
| + | *''Спробуйте жестами без слів передати якесь прохання. Чи зрозумів вас ваш партнер?<br>'' |
| + | *''Зробіть те саме за допомогою слів. Що змінилося в ситуації? Тепер додайте до вашого прохання декілька доречних формул мовного [[Тема_11._Як_виникають_правила_етикету|етикет]]у. Що змінилося в ситуації? У якому випадку було простіше й приємніше виконувати прохання? Чому?<br>'' |
| + | *''Що таке спілкування? Чи є воно важливим для людини? Чому? Що таке мовний етикет?'' |
| + | |
| + | <br>'''2. Коли спілкування приносить задоволення'''<br>Як і будь-які етикетні правила, правила спілкувального етикету ґрунтуються на моралі. Це означає, що справжньою розкішшю є тільки таке спілкування, яке не принижує, не ображає, не завдає болю. ''Отже, що треба знати, аби почуватися під час спілкування комфортно?'' |
| + | |
| + | <br>З усіх складових спілкувального етикету найпростіше зас-иоїти правила, що регулюють поведінку мовців. Варто наголосити, що ці правила є найзагальнішими, вони меншою мірою стандартизовані, ніж словесні етикетні формули. Суть їх - у шанобливому, доброзичливому, уважному ставленні до співрозмовника. Саме тому ці правила мають рекомендаційний характер. Оскільки спілкувальників є щонайменше двоє, то й правила стосуються передусім їх.<br><br>'''Завдання 4:'''<br>Прочитайте ланцюжком наведені правила спілкувального етикету.''Поміркуйте, чи є вони важливими? Чому? Яке з правил для мовця здається вам найважливішим? Чому? А для слухача? Чи є з-поміж наведених такі правила, яких важко дотримуватися? Які саме?''<br><br>• Бути в спілкуванні ввічливим і доброзичливим: не виходити з себе, не зриватися на крик, не вживати образливих слів і виразів. <br>• Виявляти увагу до того, хто говорить, бути витриманим і доброзичливим: не перебивати на півслові, виявляти свою зацікавленість тим, що каже мовець.<br>• Брати до уваги присутність третьої особи, яка, згідно з вимогами етикету, не повинна перебивати розмову, не повинна втручатися в неї. <br>• Не наголошувати надміру на своєму Я. <br>• Звертатися до слухача, заохочуючи його до розмови. <br>• Не перетворювати діалог на [[Монологічне_мовлення|монолог]]. <br>• Не ображати співрозмовника. <br>• Не говорити надто тихо, не вдаватися до надміру швидкого мовлення. <br>• Слухач повинен менше говорити, а більше слухати. <br>• Якщо мовець звертається із запитанням, потрібно відповідати, не особливо зволікаючи, проте й без поспіху. <br>• Не кривитися, не використовувати брутальних жестів та реплік. <br>• Виявляти чемність, якщо розмову потрібно перервати.<br><br>'''Завдання 5:'''<br>Визначте, яких спілкувальних правил стосуються наведені нижче українські прислів'я та приказки. Повідомте результати своєї роботи класові.<br><br> |
| + | |
| + | *Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш. |
| + | *Не кричи, а ліпше навчи. |
| + | *Співати добре разом, а говорити окремо. |
| + | *Себе не хвали, другого не гудь. |
| + | *Говорить, як три дні не їв. |
| + | *Засипав словами, як горохом у бочку. |
| + | *Не мели, як пустий млин. |
| + | *Коли хочеш що сказати, то подумай, як почати. |
| + | |
| + | <br>''Що таке норми спілкувального етикету? Наведіть найважливіші з них. Чому треба їх дотримуватися?''<br><br>'''3. Чому слово не повинне розходитися з ділом'''<br>Хоч якими б ґречними ми не були в розмові, треба завжди пам'ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «бути правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато « чіп, там мало правди». Народна мудрість засуджує брех-ііииість: «Як хочеш щось збрехати, то прикуси язика».<br><br>'''Завдання 6:'''<br>Прочитайте [[А._М'ястківський._Веселочка._Є._Горева._Кольоровий_віршик.|вірш]] Оксани Сенатович «Балакуни». ''Обміркуйте, чому балакунів іще називають пустомелями? Чому таких людей не поважають?''<br><br>'''Балакуни'''<br>Торочив базіка всім: <br>Я збудую диво-дім! <br>Торохтій допомагав -<br>Язиком дошки «тесав». <br>Теревенив пустомеля:<br>Скоро будуть стіни й стеля! <br>Говорун клав на словах З бляхи цинкової дах. <br>І патякало патякав: <br>Полакую я все лаком!<br>Балакуха щебетала, <br>Нахвалялась, обіцяла <br>Для гостей спекти в печі <br>Пиріжки і калачі. <br>В дім без вікон і дверей <br>Талалай скликав гостей. <br>На гостину всі прийшли, <br>Проте дому не знайшли, <br>Ні дверей, ані стіни... <br>Он які балакуни!<br><br>'''Завдання 7:'''<br>Прочитайте співомовку Степана Руданського «Вовки». Обміркуйте, що змушує людину до брехні. ''Яким людям притаманна брехливість?''<br><br>'''Вовки'''<br>«Чого, брате, так збілів? <br>Що з тобою сталось?»<br>Ах, за мною через став <br>Аж сто вовків гналось! <br>«Бог з тобою!.. Сто вовків!.. Та б село почуло...» <br>- Та воно пак і не сто, <br>А п'ятдесят було. <br>«Та й п'ятдесят диво в нас. <br>Де б їх стільки взялось?»<br>- Ну, Іванцю! нехай так, <br>Але десять гналось. <br>«Та і десять не було! <br>Знать, один усього?»<br>- А як один? аби вовк! <br>Страшно і одного... <br>«А може, то і не вовк?»<br>- А що ж то ходило? Таке сиве та мале, <br>А хвостик, як шило. |
| + | |
| + | <br> |
| + | |
| + | *Чому моральна норма «бути правдивим» є важливою в спілкуванні? До яких наслідків призводить її порушення? |
| + | *Яку роль у спілкуванні відіграють доброзичливість, щирість, увага, повага до співрозмовника? Чому? |
| + | *Як стати для іншої людини цікавим і приємним співбесідником? |
| + | *Як пов'язане спілкування із товаришуванням і [[З_чого_починається_дружба.|дружбою]]? |
| + | |
| + | <br>1. Сформулюйте й запишіть правила ввічливого спілкування так, щоб три з них були заперечними реченнями, а три - стверджувальними. |
| + | |
| + | <br>2. Прочитайте українську народну казку.<br>Чи погоджуєтеся з думкою, що цей твір навчає відповідального ставлення до слова? Серед прислів'їв та приказок, поданих у завданні на с. 127, виберіть ті, які втілюють ту саму думку. Чи доводилося вам бути свідками безвідповідального ставлення до слів? Оцініть себе: чи завжди ви відповідаєте за свої слова? Що, на вашу думку, потрібно, аби досягти цього? |
| + | |
| + | <br>3. Складіть [[Акселеративні_методи:_Слухання_і_розповідь_казки._Діалог._Речення._Слово._Склади._Голосні_і_приголосні_звуки._Умовне_позначення.|казку]] про те, як брехлива сорока стала найправ-дивішою пташкою в лісі.<br><br>'''Язиката Хвеська'''<br>Були собі чоловік і жінка, Петро і Хвеська. І гарна б жінка була Хвеська, усім гарна, та тільки на язик швидка. Що не скаже їй чоловік, усе своїм довгим язиком розплеще... |
| + | |
| + | <br>Якось виорав Петро скарб. «Як же, - думає, - відучити жінку плескати язиком, щоб гроші не пропали?» |
| + | |
| + | <br>Думав, думав, бідолаха, та й надумав. Узяв він ті гроші та й заховав, а жінці нічого не каже. Другого дня поїхав Петро на базар, купив лантух бубликів та зайця застреленого. А вертаючись з базару, повернув до річки та витяг з ятерів та з верші рибу, а зайця вкинув у вершу. Рибу одніс Петро в ліс та порозкидав попід кущами, а бублики взяв та й почепив на груші, що на краю лісу стояла. |
| + | |
| + | <br>Вдома каже Петро Хвесьці:<br>- Ходімо, жінко, в ліс, пошукаємо, чи не притхнулась там риба, то позбираємо!<br>Хвеська не вірить, а все ж пішла. Приходять у ліс, коли так: то під тим, то під тим кущем лежить риба.<br>- Оце диво! - говорить Хвеська.- І родилась, і хрестилась, а такого дива не бачила!<br>- Ну, добре, - каже Петро, - ходім лишень до річки, чи не піймавсь, часом, заєць у ятір або у вершу! |
| + | |
| + | <br>Пішли... Виходять на узлісся, аж стоїть груша, а на ній бубликів рясно - аж віти гнуться. Хвеська й кричить:<br>Чоловіче, чоловіче! Чи бачиш? Бублики на груші!<br>Струсили, ідуть до [[Води_суходолу._Річки._Ілюстрації|річки]]. Тягне чоловік вершу, аж у ній заєць.<br>Ото позабирали все та й пішли. Приходять додому, жінка й почала:<br>І що то, чоловіче, за день такий! І родилась, і хрестилась, такого не бачила: риба в лісі, заєць у верші, бублики на груші! |
| + | |
| + | <br>Це ще нічого, - каже Петро, - от що диво, що я сьогодні й гроші шаишов. Але гляди, жінко, не кажи нікому, а то буде нам лихо. Та не кажи нікому й про те, що ми в лісі та в річці знаходили, бо люди як довідаються, то зараз догадаються, що я гроші знайшов. |
| + | |
| + | <br>Добре,- каже Хвеська,- нікому в світі не скажу! |
| + | |
| + | <br>Ото вже надвечір чути галас, гомін на селі. Петро так собі, на сміх, миі адує:<br>То наш економ покрав у пана ковбаси, то тепер його по селу іюдять та ковбасами б'ють, щоб більше не крав!<br>Хвеська як почула, то вже й повірила. Так їй кортить з кумою поговорити, але сидить вдома, терпить. |
| + | |
| + | <br>Ото й терпить вона день, два, а далі таки не втерпіла і побігла до куми Меланки. Прибігла, «добридень» сказала, сіла. Сидить, хочеться сказати, та боїться. А далі:<br>Горе на світі убогому, хоч би й нам. Хотіла справити собі нові чоботи к святу, так нема за що. Ну, та, може, Бог дасть, скоро не будемо вбогі...<br>Як-то так? - питає кума Меланка, а сама вже й вуха нашорошила. |
| + | |
| + | <br>Ох, кумасю, не знаю, як і казати, бо нікому не велів чоловік казати, але вам скажу.<br>Та й давай пошепки про ті гроші. Тільки Хвеська з хати, а кума Меланка за свиту та до куми Пріськи... А тут свято трапилось, кума Пріська пішла до куми Марини, а в неї вже є кума Явдоха - то так, що вже й бесіда готова. Погуляли та й про Петрові [[Гроші._Різновиди_грошей._Властивості_грошей._Презентація|гроші]] погомоніли. |
| + | |
| + | <br>Ото день чи два проминуло - кличуть Петра в контору, до економа.<br>- Кажи, такий-сякий, ти знайшов гроші?<br>- Ні, - каже Петро, - не знаходив.<br>- Як не знаходив? Адже твоя жінка каже!<br>- А що ж, пане, що моя жінка каже? Моя жінка не сповна розуму, то вона чого й на світі нема - наплете!<br>- Покликать сюди жінку! - каже економ. |
| + | |
| + | <br>Ото зараз по тую Хвеську. Приводять. Питається економ:<br>- Знайшов твій чоловік гроші?<br>- Знайшов,- каже,- паночку, знайшов!<br>- А що, - питається тоді економ у Петра,- бачиш?<br>- Та що ж, - каже той, - вона чого не наплете! А ви краще спитайте її, пане, коли це було,<br>- А коли це було? - питається економ.<br>- Еге! Коли! Саме тоді, як ми в лісі під кожним кущем рибу збирали, як бублейна хмара йшла, і в лісі бубликів ми натрусили, і в вершу заєць піймався.<br>- Просіть, пане, - каже Петро, - нехай вона вам до пуття розкаже, коли і як те було.<br>- Еге, коли і як! - знай торочить Хвеська. - Саме тоді, як увечері вас, милостивий пане, по селу водили...<br>- А чого мене водили по селу? - питається економ.<br>- Тоді саме, як вас били ковбасами, що ви в пана покрали... |
| + | |
| + | <br>Як крикне ж економ:<br>- Ах ти така-сяка! Як ти мені смієш таке казати?! Візьміть її та дайте доброго хльосту, щоб казна-чого не базікала!<br>Тут Петро заступився, почав просити, що його жінка не сповна розуму.<br>Економ подумав, подумав - і справді дурна, - узяв та й пустив.<br>Прийшли додому, а Хвеська в плач:<br>- Так ти, - каже, - мене підвів!<br>- Хвесько, жінко моя люба! - каже Петро.- Не я тебе підвів, ти сама себе підвела! Не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого й не буде.<br><br>''<br>Етика. [[5_клас_уроки|5 клас]]. Оксана Данилевська; Олена Пометун'' |
| + | |
| + | ''Надіслано читачами з інтернет-сайтів'' |
| | | |
- | - Послухай, Олесю, розповім тобі справжню комедію.<br>Дівчинка підвела очі від журналу.<br>- Як це «розповім комедію»? Ти що, був у театрі?<br>- Та ні. Театр ми мали сьогодні вдома. Слухай лишень. Малий Ми-китка зробив шкоду - розмалював карлючками мені щоденника від палітурки до палітурки. Я так розсердився, що, звісно, хотів дати братові стусана. Але ж ти знаєш, як ставляться батьки до моїх методів виховання.<br>- То як же ти, бідашечко, відстоював справедливість?<br>- Як, як - словом! Кажу тому горе-художникові: «Малий, даруй, але це тобі так не минеться». І вже хотів був потрусити його, як грушу, але він прожогом кинувся до купи своїх іграшок, хапнув тільки-но подарованого автомобіля, простягнув мені й промурмотів: «Дарую, тільки мамі не кази».<br><br>''Завдання 1:''<br>Що розсмішило Богданка? Чи потрапляли ви в ситуації, коли незнання значення слова призводило до непорозумінь?<br>Чи погоджуєтеся з думкою, що в описаній ситуації слово, дарма що неправильно витлумачене, допомогло уникнути конфлікту?<br>Що означає «вміти спілкуватися»?<br><br>'''1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет'''<br>Одна мудра людина казала, що єдина розкіш, якої гідна людина, - це спілкування. Варто наголосити, що тут ідеться про розкіш як про життєву вигоду, задоволення. Втім розуміння слушності цієї думки приходить з досвідом. Простіше збагнути, чому спілкування є життєвою необхідністю людини. Пригадайте, приміром, до скількох людей і у яких справах вам доводиться звертатися впродовж дня. Спробуйте скласти стислий перелік таких звернень - і ви переконаєтеся, що все наше життя проходить у спілкуванні. Тож не дивно, що норми етикету, які регулюють нашу поведінку під час спілкування, стосуються не окремих випадків, а щоденного життя. Ці норми називають спілкувальними.<br>Спілкування розгортається в конкретних обставинах, що мають назву комунікативної ситуації. Про це ви знаєте з уроків мови, тож, розглянувши подану нижче схему, пригадаєте про складові комунікативної ситуації.<br>Хто? - Кому? - Що? - Про що? - Для чого? - Де? - Коли?<br><br>''Завдання 2:''<br>Визначте за схемою, яким складовим комунікативної ситуації відповідають:<br>спілкувальники;<br>те, що повідомляється (текст).<br>'''Спілкування''' - взаємини людей, що виявляються в обмінові інформацією (комунікації), у взаємодії (інтер-акції), у сприйманні людини людиною.
| |
| | | |
- | '''Спілкувальники''' - ті, хто спілкуються; співрозмовники, співбесідники.<br>Зрозуміло, що спілкупяльні правила стосуються учасників комунікативної ситуації. Проте є й певні приписи, згідно з якими оформлюють повідомлення, тобто текст. Приміром, ситуація зустрічі, у якій кожен з нас перебувае кільканадцять разів на день, вимагає не лише певної поведінки, а й певних слів. Ці слова не потрібно вигадувати кожному, хто опиняється в подібних умовах. Спілкувальники використовують готові сло-іим іїі штампи, кліше (від фр. «відбиток»), або формули. Кожна мова має набір таких формул. Саме цей набір і називають мовним етикетом. Мовний етикет складається впродовж століть. Піп є елементом культури кожного народу. Досконале володіння ним - ознака культурної, тобто освіченої та ввічливої, людини. Що більше словесних формул ми знаємо, то простіше й приємніше нам спілкуватися.<br>У спілкуванні ми використовуємо не тільки слова, а й жести, міміку, тобто немовні засоби. Існують правила, що регулюють і їх никористання. Отже, спілкувальний етикет охоплює і мовний етикет, і етикет немовних засобів, і спілкувальні правила.<br><br>''Завдання 3:''<br>Спробуйте жестами без слів передати якесь прохання. Чи зрозумів вас ваш партнер?<br>Зробіть те саме за допомогою слів. Що змінилося в ситуації? Тепер додайте до вашого прохання декілька доречних формул мовного етикету. Що змінилося в ситуації? У якому випадку було простіше й приємніше виконувати прохання? Чому?<br>Що таке спілкування? Чи є воно важливим для людини? Чому? Що таке мовний етикет ?<br><br>'''2. Коли спілкування приносить задоволення'''<br>Як і будь-які етикетні правила, правила спілкувального етикету ґрунтуються на моралі. Це означає, що справжньою розкішшю є тільки таке спілкування, яке не принижує, не ображає, не завдає болю. Отже, що треба знати, аби почуватися під час спілкування комфортно?<br>З усіх складових спілкувального етикету найпростіше зас-иоїти правила, що регулюють поведінку мовців. Варто наголосити, що ці правила є найзагальнішими, вони меншою мірою стандартизовані, ніж словесні етикетні формули. Суть їх - у шанобливому, доброзичливому, уважному ставленні до співрозмовника. Саме тому ці правила мають рекомендаційний характер. Оскільки спілкувальників є щонайменше двоє, то й правила стосуються передусім їх.<br><br>''Завдання 4:''<br>Прочитайте ланцюжком наведені правила спілкувального етикету. Поміркуйте, чи є вони важливими? Чому? Яке з правил для мовця здається вам найважливішим? Чому? А для слухача? Чи є з-поміж наведених такі правила, яких важко дотримуватися? Які саме?<br><br>• Бути в спілкуванні ввічливим і доброзичливим: не виходити з себе, не зриватися на крик, не вживати образливих слів і виразів. <br>• Виявляти увагу до того, хто говорить, бути витриманим і доброзичливим: не перебивати на півслові, виявляти свою зацікавленість тим, що каже мовець.<br>• Брати до уваги присутність третьої особи, яка, згідно з вимогами етикету, не повинна перебивати розмову, не повинна втручатися в неї. <br>• Не наголошувати надміру на своєму Я. <br>• Звертатися до слухача, заохочуючи його до розмови. <br>• Не перетворювати діалог на монолог. <br>• Не ображати співрозмовника. <br>• Не говорити надто тихо, не вдаватися до надміру швидкого мовлення. <br>• Слухач повинен менше говорити, а більше слухати. <br>• Якщо мовець звертається із запитанням, потрібно відповідати, не особливо зволікаючи, проте й без поспіху. <br>• Не кривитися, не використовувати брутальних жестів та реплік. <br>• Виявляти чемність, якщо розмову потрібно перервати.<br><br>''Завдання 5:''<br>Визначте, яких спілкувальних правил стосуються наведені нижче українські прислів'я та приказки. Повідомте результати своєї роботи класові.<br><br>Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш.<br>Не кричи, а ліпше навчи.<br>Співати добре разом, а говорити окремо.<br>Себе не хвали, другого не гудь.<br>Говорить, як три дні не їв.<br>Засипав словами, як горохом у бочку.<br>Не мели, як пустий млин.<br>Коли хочеш що сказати, то подумай, як почати.<br><br>Що таке норми спілкувального етикету? Наведіть найважливіші з них. Чому треба їх дотримуватися?<br><br>'''3. Чому слово не повинне розходитися з ділом'''<br>Хоч якими б ґречними ми не були в розмові, треба завжди пам'ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «бути правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато « чіп, там мало правди». Народна мудрість засуджує брех-ііииість: «Як хочеш щось збрехати, то прикуси язика».<br><br>''Завдання 6:''<br>Прочитайте вірш Оксани Сенатович «Балакуни». Обміркуйте, чому балакунів іще називають пустомелями? Чому таких людей не поважають?<br><br>БАЛАКУНИ<br>Торочив базіка всім: <br>Я збудую диво-дім! <br>Торохтій допомагав -<br>Язиком дошки «тесав». <br>Теревенив пустомеля:<br>Скоро будуть стіни й стеля! <br>Говорун клав на словах З бляхи цинкової дах. <br>І патякало патякав: <br>Полакую я все лаком!<br>Балакуха щебетала, <br>Нахвалялась, обіцяла <br>Для гостей спекти в печі <br>Пиріжки і калачі. <br>В дім без вікон і дверей <br>Талалай скликав гостей. <br>На гостину всі прийшли, <br>Проте дому не знайшли, <br>Ні дверей, ані стіни... <br>Он які балакуни!<br><br><br>''Завдання 7:''<br>Прочитайте співомовку Степана Руданського «Вовки». Обміркуйте, що змушує людину до брехні. Яким людям притаманна брехливість?<br><br>ВОВКИ<br>«Чого, брате, так збілів? <br>Що з тобою сталось?»<br>Ах, за мною через став <br>Аж сто вовків гналось! <br>«Бог з тобою!.. Сто вовків!.. Та б село почуло...» <br>- Та воно пак і не сто, <br>А п'ятдесят було. <br>«Та й п'ятдесят диво в нас. <br>Де б їх стільки взялось?»<br>- Ну, Іванцю! нехай так, <br>Але десять гналось. <br>«Та і десять не було! <br>Знать, один усього?»<br>- А як один? аби вовк! <br>Страшно і одного... <br>«А може, то і не вовк?»<br>- А що ж то ходило? Таке сиве та мале, <br>А хвостик, як шило.<br>Чому моральна норма «бути правдивим» є важливою в ШЛ0»•' спілкуванні? До яких наслідків призводить її порушення?<br>• Яку роль у спілкуванні відіграють доброзичливість, щирість, увага, повага до співрозмовника? Чому?<br>• Як стати для іншої людини цікавим і приємним співбесідником?<br>• Як пов'язане спілкування із товаришуванням і дружбою?<br>1. Сформулюйте й запишіть правила ввічливого спілкування так, щоб три з них були заперечними реченнями, а три - стверджувальними.<br>2. Прочитайте українську народну казку.<br>Чи погоджуєтеся з думкою, що цей твір навчає відповідального ставлення до слова? Серед прислів'їв та приказок, поданих у завданні на с. 127, виберіть ті, які втілюють ту саму думку. Чи доводилося вам бути свідками безвідповідального ставлення до слів? Оцініть себе: чи завжди ви відповідаєте за свої слова? Що, на вашу думку, потрібно, аби досягти цього?<br>3. Складіть казку про те, як брехлива сорока стала найправ-дивішою пташкою в лісі.<br><br>ЯЗИКАТА ХВЕСЬКА<br>Були собі чоловік і жінка, Петро і Хвеська. І гарна б жінка була Хвеська, усім гарна, та тільки на язик швидка. Що не скаже їй чоловік, усе своїм довгим язиком розплеще...<br>Якось виорав Петро скарб. «Як же, - думає, - відучити жінку плескати язиком, щоб гроші не пропали?»<br>Думав, думав, бідолаха, та й надумав. Узяв він ті гроші та й заховав, а жінці нічого не каже. Другого дня поїхав Петро на базар, купив лантух бубликів та зайця застреленого. А вертаючись з базару, повернув до річки та витяг з ятерів та з верші рибу, а зайця вкинув у вершу. Рибу одніс Петро в ліс та порозкидав попід кущами, а бублики взяв та й почепив на груші, що на краю лісу стояла.<br>Вдома каже Петро Хвесьці:<br>- Ходімо, жінко, в ліс, пошукаємо, чи не притхнулась там риба, то позбираємо!<br>Хвеська не вірить, а все ж пішла. Приходять у ліс, коли так: то під тим, то під тим кущем лежить риба.<br>- Оце диво! - говорить Хвеська.- І родилась, і хрестилась, а такого дива не бачила!<br>- Ну, добре, - каже Петро, - ходім лишень до річки, чи не піймавсь, часом, заєць у ятір або у вершу!<br>Пішли... Виходять на узлісся, аж стоїть груша, а на ній бубликів рясно - аж віти гнуться. Хвеська й кричить:<br>Чоловіче, чоловіче! Чи бачиш? Бублики на груші!<br>Струсили, ідуть ДО річки. Тягне чоловік вершу, аж у ній заєць.<br>Ото позабирали все та й пішли. Приходять додому, жінка й почала:<br>І що то, чоловіче, за день такий! І родилась, і хрестилась, такого не бачила: риба в лісі, заєць у верші, бублики на груші!<br>Це ще нічого, - каже Петро, - от що диво, що я сьогодні й гроші шаишов. Але гляди, жінко, не кажи нікому, а то буде нам лихо. Та не кажи нікому й про те, що ми в лісі та в річці знаходили, бо люди як довідаються, то зараз догадаються, що я гроші знайшов.<br>Добре,- каже Хвеська,- нікому в світі не скажу!<br>Ото вже надвечір чути галас, гомін на селі. Петро так собі, на сміх, миі адує:<br>То наш економ покрав у пана ковбаси, то тепер його по селу іюдять та ковбасами б'ють, щоб більше не крав!<br>Хвеська як почула, то вже й повірила. Так їй кортить з кумою поговорити, але сидить вдома, терпить.<br>Ото й терпить вона день, два, а далі таки не втерпіла і побігла до куми Меланки. Прибігла, «добридень» сказала, сіла. Сидить, хочеться сказати, та боїться. А далі:<br>Горе на світі убогому, хоч би й нам. Хотіла справити собі нові чоботи к святу, так нема за що. Ну, та, може, Бог дасть, скоро не будемо вбогі...<br>Як-то так? - питає кума Меланка, а сама вже й вуха нашорошила.<br>Ох, кумасю, не знаю, як і казати, бо нікому не велів чоловік казати, але вам скажу.<br>Та й давай пошепки про ті гроші. Тільки Хвеська з хати, а кума Меланка за свиту та до куми Пріськи... А тут свято трапилось, кума Пріська пішла до куми Марини, а в неї вже є кума Явдоха - то так, що вже й бесіда готова. Погуляли та й про Петрові гроші погомоніли.<br>Ото день чи два проминуло - кличуть Петра в контору, до економа.<br>- Кажи, такий-сякий, ти знайшов гроші?<br>- Ні, - каже Петро, - не знаходив.<br>- Як не знаходив? Адже твоя жінка каже!<br>- А що ж, пане, що моя жінка каже? Моя жінка не сповна розуму, то вона чого й на світі нема - наплете!<br>- Покликать сюди жінку! - каже економ.<br>Ото зараз по тую Хвеську. Приводять. Питається економ:<br>- Знайшов твій чоловік гроші?<br>- Знайшов,- каже,- паночку, знайшов!<br>- А що, - питається тоді економ у Петра,- бачиш?<br>- Та що ж, - каже той, - вона чого не наплете! А ви краще спитайте її, пане, коли це було,<br>- А коли це було? - питається економ.<br>- Еге! Коли! Саме тоді, як ми в лісі під кожним кущем рибу збирали, як бублейна хмара йшла, і в лісі бубликів ми натрусили, і в вершу заєць піймався.<br>- Просіть, пане, - каже Петро, - нехай вона вам до пуття розкаже, коли і як те було.<br>- Еге, коли і як! - знай торочить Хвеська. - Саме тоді, як увечері вас, милостивий пане, по селу водили...<br>- А чого мене водили по селу? - питається економ.<br>- Тоді саме, як вас били ковбасами, що ви в пана покрали...<br>Як крикне ж економ:<br>- Ах ти така-сяка! Як ти мені смієш таке казати?! Візьміть її та дайте доброго хльосту, щоб казна-чого не базікала!<br>Тут Петро заступився, почав просити, що його жінка не сповна розуму.<br>Економ подумав, подумав - і справді дурна, - узяв та й пустив.<br>Прийшли додому, а Хвеська в плач:<br>- Так ти, - каже, - мене підвів!<br>- Хвесько, жінко моя люба! - каже Петро.- Не я тебе підвів, ти сама себе підвела! Не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого й не буде.<br><br><br>Етика. 5 клас. Оксана Данилевська; Олена Пометун
| |
| | | |
| <sub>Календарно-тематичне планування [[Етика 5 клас|з етики 5 класу]], [[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|завдання та відповіді школяру]], курси учителю[[Етика|з етики]] 5 класу</sub> | | <sub>Календарно-тематичне планування [[Етика 5 клас|з етики 5 класу]], [[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|завдання та відповіді школяру]], курси учителю[[Етика|з етики]] 5 класу</sub> |
Строка 46: |
Строка 120: |
| [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] програми | | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] програми |
| [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] | | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] |
- |
| |
- | <br>
| |
| | | |
| Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам]. | | Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам]. |
| | | |
| Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум]. | | Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум]. |
Текущая версия на 14:34, 5 ноября 2012
Гіпермаркет Знань>>Етика>>Етика 5 клас>>Як досягти успіху в спілкуванні.
- Послухай, Олесю, розповім тобі справжню комедію. Дівчинка підвела очі від журналу. - Як це «розповім комедію»? Ти що, був у театрі? - Та ні. Театр ми мали сьогодні вдома. Слухай лишень. Малий Ми-китка зробив шкоду - розмалював карлючками мені щоденника від палітурки до палітурки. Я так розсердився, що, звісно, хотів дати братові стусана. Але ж ти знаєш, як ставляться батьки до моїх методів виховання. - То як же ти, бідашечко, відстоював справедливість? - Як, як - словом! Кажу тому горе-художникові: «Малий, даруй, але це тобі так не минеться». І вже хотів був потрусити його, як грушу, але він прожогом кинувся до купи своїх іграшок, хапнув тільки-но подарованого автомобіля, простягнув мені й промурмотів: «Дарую, тільки мамі не кази».
Завдання 1:
- Що розсмішило Богданка? Чи потрапляли ви в ситуації, коли незнання значення слова призводило до непорозумінь?
- Чи погоджуєтеся з думкою, що в описаній ситуації слово, дарма що неправильно витлумачене, допомогло уникнути конфлікту?
- Що означає «вміти спілкуватися»?
1. Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет Одна мудра людина казала, що єдина розкіш, якої гідна людина, - це спілкування. Варто наголосити, що тут ідеться про розкіш як про життєву вигоду, задоволення. Втім розуміння слушності цієї думки приходить з досвідом. Простіше збагнути, чому спілкування є життєвою необхідністю людини. Пригадайте, приміром, до скількох людей і у яких справах вам доводиться звертатися впродовж дня. Спробуйте скласти стислий перелік таких звернень - і ви переконаєтеся, що все наше життя проходить у спілкуванні. Тож не дивно, що норми етикету, які регулюють нашу поведінку під час спілкування, стосуються не окремих випадків, а щоденного життя. Ці норми називають спілкувальними.
Спілкування розгортається в конкретних обставинах, що мають назву комунікативної ситуації. Про це ви знаєте з уроків мови, тож, розглянувши подану нижче схему, пригадаєте про складові комунікативної ситуації. Хто? - Кому? - Що? - Про що? - Для чого? - Де? - Коли?
Завдання 2: Визначте за схемою, яким складовим комунікативної ситуації відповідають: спілкувальники; те, що повідомляється (текст).
Спілкування - взаємини людей, що виявляються в обмінові інформацією (комунікації), у взаємодії (інтер-акції), у сприйманні людини людиною.
Спілкувальники - ті, хто спілкуються; співрозмовники, співбесідники.
Зрозуміло, що спілкупяльні правила стосуються учасників комунікативної ситуації. Проте є й певні приписи, згідно з якими оформлюють повідомлення, тобто текст. Приміром, ситуація зустрічі, у якій кожен з нас перебувае кільканадцять разів на день, вимагає не лише певної поведінки, а й певних слів. Ці слова не потрібно вигадувати кожному, хто опиняється в подібних умовах. Спілкувальники використовують готові сло-іим іїі штампи, кліше (від фр. «відбиток»), або формули. Кожна мова має набір таких формул. Саме цей набір і називають мовним етикетом. Мовний етикет складається впродовж століть. Піп є елементом культури кожного народу. Досконале володіння ним - ознака культурної, тобто освіченої та ввічливої, людини. Що більше словесних формул ми знаємо, то простіше й приємніше нам спілкуватися.
У спілкуванні ми використовуємо не тільки слова, а й жести, міміку, тобто немовні засоби. Існують правила, що регулюють і їх никористання. Отже, спілкувальний етикет охоплює і мовний етикет, і етикет немовних засобів, і спілкувальні правила.
Завдання 3:
- Спробуйте жестами без слів передати якесь прохання. Чи зрозумів вас ваш партнер?
- Зробіть те саме за допомогою слів. Що змінилося в ситуації? Тепер додайте до вашого прохання декілька доречних формул мовного етикету. Що змінилося в ситуації? У якому випадку було простіше й приємніше виконувати прохання? Чому?
- Що таке спілкування? Чи є воно важливим для людини? Чому? Що таке мовний етикет?
2. Коли спілкування приносить задоволення Як і будь-які етикетні правила, правила спілкувального етикету ґрунтуються на моралі. Це означає, що справжньою розкішшю є тільки таке спілкування, яке не принижує, не ображає, не завдає болю. Отже, що треба знати, аби почуватися під час спілкування комфортно?
З усіх складових спілкувального етикету найпростіше зас-иоїти правила, що регулюють поведінку мовців. Варто наголосити, що ці правила є найзагальнішими, вони меншою мірою стандартизовані, ніж словесні етикетні формули. Суть їх - у шанобливому, доброзичливому, уважному ставленні до співрозмовника. Саме тому ці правила мають рекомендаційний характер. Оскільки спілкувальників є щонайменше двоє, то й правила стосуються передусім їх.
Завдання 4: Прочитайте ланцюжком наведені правила спілкувального етикету.Поміркуйте, чи є вони важливими? Чому? Яке з правил для мовця здається вам найважливішим? Чому? А для слухача? Чи є з-поміж наведених такі правила, яких важко дотримуватися? Які саме?
• Бути в спілкуванні ввічливим і доброзичливим: не виходити з себе, не зриватися на крик, не вживати образливих слів і виразів. • Виявляти увагу до того, хто говорить, бути витриманим і доброзичливим: не перебивати на півслові, виявляти свою зацікавленість тим, що каже мовець. • Брати до уваги присутність третьої особи, яка, згідно з вимогами етикету, не повинна перебивати розмову, не повинна втручатися в неї. • Не наголошувати надміру на своєму Я. • Звертатися до слухача, заохочуючи його до розмови. • Не перетворювати діалог на монолог. • Не ображати співрозмовника. • Не говорити надто тихо, не вдаватися до надміру швидкого мовлення. • Слухач повинен менше говорити, а більше слухати. • Якщо мовець звертається із запитанням, потрібно відповідати, не особливо зволікаючи, проте й без поспіху. • Не кривитися, не використовувати брутальних жестів та реплік. • Виявляти чемність, якщо розмову потрібно перервати.
Завдання 5: Визначте, яких спілкувальних правил стосуються наведені нижче українські прислів'я та приказки. Повідомте результати своєї роботи класові.
- Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш.
- Не кричи, а ліпше навчи.
- Співати добре разом, а говорити окремо.
- Себе не хвали, другого не гудь.
- Говорить, як три дні не їв.
- Засипав словами, як горохом у бочку.
- Не мели, як пустий млин.
- Коли хочеш що сказати, то подумай, як почати.
Що таке норми спілкувального етикету? Наведіть найважливіші з них. Чому треба їх дотримуватися?
3. Чому слово не повинне розходитися з ділом Хоч якими б ґречними ми не були в розмові, треба завжди пам'ятати, що зрештою нас оцінюють не за словами, а за нашими вчинками. Моральна норма «бути правдивим» безпосередньо стосується спілкування. Недарма кажуть: «Де багато « чіп, там мало правди». Народна мудрість засуджує брех-ііииість: «Як хочеш щось збрехати, то прикуси язика».
Завдання 6: Прочитайте вірш Оксани Сенатович «Балакуни». Обміркуйте, чому балакунів іще називають пустомелями? Чому таких людей не поважають?
Балакуни Торочив базіка всім: Я збудую диво-дім! Торохтій допомагав - Язиком дошки «тесав». Теревенив пустомеля: Скоро будуть стіни й стеля! Говорун клав на словах З бляхи цинкової дах. І патякало патякав: Полакую я все лаком! Балакуха щебетала, Нахвалялась, обіцяла Для гостей спекти в печі Пиріжки і калачі. В дім без вікон і дверей Талалай скликав гостей. На гостину всі прийшли, Проте дому не знайшли, Ні дверей, ані стіни... Он які балакуни!
Завдання 7: Прочитайте співомовку Степана Руданського «Вовки». Обміркуйте, що змушує людину до брехні. Яким людям притаманна брехливість?
Вовки «Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?» Ах, за мною через став Аж сто вовків гналось! «Бог з тобою!.. Сто вовків!.. Та б село почуло...» - Та воно пак і не сто, А п'ятдесят було. «Та й п'ятдесят диво в нас. Де б їх стільки взялось?» - Ну, Іванцю! нехай так, Але десять гналось. «Та і десять не було! Знать, один усього?» - А як один? аби вовк! Страшно і одного... «А може, то і не вовк?» - А що ж то ходило? Таке сиве та мале, А хвостик, як шило.
- Чому моральна норма «бути правдивим» є важливою в спілкуванні? До яких наслідків призводить її порушення?
- Яку роль у спілкуванні відіграють доброзичливість, щирість, увага, повага до співрозмовника? Чому?
- Як стати для іншої людини цікавим і приємним співбесідником?
- Як пов'язане спілкування із товаришуванням і дружбою?
1. Сформулюйте й запишіть правила ввічливого спілкування так, щоб три з них були заперечними реченнями, а три - стверджувальними.
2. Прочитайте українську народну казку. Чи погоджуєтеся з думкою, що цей твір навчає відповідального ставлення до слова? Серед прислів'їв та приказок, поданих у завданні на с. 127, виберіть ті, які втілюють ту саму думку. Чи доводилося вам бути свідками безвідповідального ставлення до слів? Оцініть себе: чи завжди ви відповідаєте за свої слова? Що, на вашу думку, потрібно, аби досягти цього?
3. Складіть казку про те, як брехлива сорока стала найправ-дивішою пташкою в лісі.
Язиката Хвеська Були собі чоловік і жінка, Петро і Хвеська. І гарна б жінка була Хвеська, усім гарна, та тільки на язик швидка. Що не скаже їй чоловік, усе своїм довгим язиком розплеще...
Якось виорав Петро скарб. «Як же, - думає, - відучити жінку плескати язиком, щоб гроші не пропали?»
Думав, думав, бідолаха, та й надумав. Узяв він ті гроші та й заховав, а жінці нічого не каже. Другого дня поїхав Петро на базар, купив лантух бубликів та зайця застреленого. А вертаючись з базару, повернув до річки та витяг з ятерів та з верші рибу, а зайця вкинув у вершу. Рибу одніс Петро в ліс та порозкидав попід кущами, а бублики взяв та й почепив на груші, що на краю лісу стояла.
Вдома каже Петро Хвесьці: - Ходімо, жінко, в ліс, пошукаємо, чи не притхнулась там риба, то позбираємо! Хвеська не вірить, а все ж пішла. Приходять у ліс, коли так: то під тим, то під тим кущем лежить риба. - Оце диво! - говорить Хвеська.- І родилась, і хрестилась, а такого дива не бачила! - Ну, добре, - каже Петро, - ходім лишень до річки, чи не піймавсь, часом, заєць у ятір або у вершу!
Пішли... Виходять на узлісся, аж стоїть груша, а на ній бубликів рясно - аж віти гнуться. Хвеська й кричить: Чоловіче, чоловіче! Чи бачиш? Бублики на груші! Струсили, ідуть до річки. Тягне чоловік вершу, аж у ній заєць. Ото позабирали все та й пішли. Приходять додому, жінка й почала: І що то, чоловіче, за день такий! І родилась, і хрестилась, такого не бачила: риба в лісі, заєць у верші, бублики на груші!
Це ще нічого, - каже Петро, - от що диво, що я сьогодні й гроші шаишов. Але гляди, жінко, не кажи нікому, а то буде нам лихо. Та не кажи нікому й про те, що ми в лісі та в річці знаходили, бо люди як довідаються, то зараз догадаються, що я гроші знайшов.
Добре,- каже Хвеська,- нікому в світі не скажу!
Ото вже надвечір чути галас, гомін на селі. Петро так собі, на сміх, миі адує: То наш економ покрав у пана ковбаси, то тепер його по селу іюдять та ковбасами б'ють, щоб більше не крав! Хвеська як почула, то вже й повірила. Так їй кортить з кумою поговорити, але сидить вдома, терпить.
Ото й терпить вона день, два, а далі таки не втерпіла і побігла до куми Меланки. Прибігла, «добридень» сказала, сіла. Сидить, хочеться сказати, та боїться. А далі: Горе на світі убогому, хоч би й нам. Хотіла справити собі нові чоботи к святу, так нема за що. Ну, та, може, Бог дасть, скоро не будемо вбогі... Як-то так? - питає кума Меланка, а сама вже й вуха нашорошила.
Ох, кумасю, не знаю, як і казати, бо нікому не велів чоловік казати, але вам скажу. Та й давай пошепки про ті гроші. Тільки Хвеська з хати, а кума Меланка за свиту та до куми Пріськи... А тут свято трапилось, кума Пріська пішла до куми Марини, а в неї вже є кума Явдоха - то так, що вже й бесіда готова. Погуляли та й про Петрові гроші погомоніли.
Ото день чи два проминуло - кличуть Петра в контору, до економа. - Кажи, такий-сякий, ти знайшов гроші? - Ні, - каже Петро, - не знаходив. - Як не знаходив? Адже твоя жінка каже! - А що ж, пане, що моя жінка каже? Моя жінка не сповна розуму, то вона чого й на світі нема - наплете! - Покликать сюди жінку! - каже економ.
Ото зараз по тую Хвеську. Приводять. Питається економ: - Знайшов твій чоловік гроші? - Знайшов,- каже,- паночку, знайшов! - А що, - питається тоді економ у Петра,- бачиш? - Та що ж, - каже той, - вона чого не наплете! А ви краще спитайте її, пане, коли це було, - А коли це було? - питається економ. - Еге! Коли! Саме тоді, як ми в лісі під кожним кущем рибу збирали, як бублейна хмара йшла, і в лісі бубликів ми натрусили, і в вершу заєць піймався. - Просіть, пане, - каже Петро, - нехай вона вам до пуття розкаже, коли і як те було. - Еге, коли і як! - знай торочить Хвеська. - Саме тоді, як увечері вас, милостивий пане, по селу водили... - А чого мене водили по селу? - питається економ. - Тоді саме, як вас били ковбасами, що ви в пана покрали...
Як крикне ж економ: - Ах ти така-сяка! Як ти мені смієш таке казати?! Візьміть її та дайте доброго хльосту, щоб казна-чого не базікала! Тут Петро заступився, почав просити, що його жінка не сповна розуму. Економ подумав, подумав - і справді дурна, - узяв та й пустив. Прийшли додому, а Хвеська в плач: - Так ти, - каже, - мене підвів! - Хвесько, жінко моя люба! - каже Петро.- Не я тебе підвів, ти сама себе підвела! Не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого й не буде.
Етика. 5 клас. Оксана Данилевська; Олена Пометун
Надіслано читачами з інтернет-сайтів
Календарно-тематичне планування з етики 5 класу, завдання та відповіді школяру, курси учителюз етики 5 класу
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|