|
|
Строка 1: |
Строка 1: |
- | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: В.Герасим’юк. «Чоловічий танець», «Перший сніг», «Жива ватра». Філософські роздуми крізь призму художньої деталі''' | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: В.Герасим’юк. «Чоловічий танець», «Перший сніг», «Жива ватра». Філософські роздуми крізь призму художньої деталі''' |
| + | |
| + | <metakeywords>українська література, 9 клас, урок, на тему, василь герасим'юк, чоловічий танець, перший сніг, жива ватра, філософські роздуми, роздуми крізь, крізь призму, призму деталі, художньої деталі</metakeywords><br> |
| + | |
| + | '''ВАСИЛЬ ГЕРАСИМ'ЮК (Нар. 1956р.)'''<br><br>Поетом приємно бути хоч би тому, |
| + | |
| + | Що поезія — мстива.<br>В. Герасим'юк<br><br>'''Життєпис письменника'''<br><br>Василь Дмитрович Герасим'юк народився 18 серпня 1956 р. в м. Караганді (Казахстан), куди були вислані його батьки. Незабаром родина повернулася в рідне село Прокурава на Гуцульщині. Закінчив Коломийську середню школу, згодом — філологічний факультет Київського університету. Автор поетичних книг «Смереки» (1982), «Потоки» (1986), «Космацький узір» (1989), «Серпень за старим стилем» (2000). Автор і ведучий радіопрограми «На межі тисячоліть».<br><br>Василь Герасим'юк є одним з яскравих представників сучасного поетичного мистецтва. Кожна його книжка — особлива поезія. Естетичною особливістю поетики Герасим'юка є історична асоціативність мислення. Його герой — громадянин, національно свідома особистість, якій болить нищення духовності українців.<br><br>Інтернет-газета «Молодий буковинець» розповідає: «...з'ява В. Герасим'юка в літературі на початку 70-х років минулого століття ознаменувала нові віяння в поезії, де переважали не романтичні оспівування карпатської краси, а суворий погляд на історію рідної Гуцульщини. Уже перша збірка "Смереки" пахла... віковими болями та трагедіями краю, де народилося опришківство... де в 50-х роках минулого століття горами нишпорили "заготівельники" гуцульських душ, вивозячи в сибіри всіх, хто не корився поневолювачам».<br>Василь Герасим'юк — лауреат Національної премії України імені Т. Шевченка. Нині живе й працює в Києві.<br><br>''' «Космацький узір»'''<br> <br>Збірка «Космацький узір» разом із попередніми («Смереки» й «Потоки») утворюють своєрідний поетичний триптих, у якому В. Герасим'юк прослідковує кровний зв'язок людини з рідною землею, краєм батьків і дідів, веде мову про ті духовні набутки, які витримали випробування історичним часом і сьогоднішнім днем.<br>Однією з найколоритніших поезій В. Герасим'юка, що ввійшла до збірки «Космацький узір», є «Жива ватра». Ватра — слово діалектне, це — вогнище, багаття. Вогонь у поета — центр світобудови й невичерпне джерело життєдайної енергії:<br><br>Дерево тремо об дерево, <br>доки не народиться вона. <br>Вона помирає тільки раз, <br>тому бережемо її.<br><br>Відштовхуючись від етнічних гуцульських коренів, автор творить власний поетичний міф: у значенні «живого вогню» виступає «ватра». Добування вогню на полонині — це ритуал освячення простору. Провідний мотив вірша — дотримання традицій і звичаїв, продовження свого роду і його культури:<br><br>Ми знову виведем наші отари на наші гори <br>І за древнім полонинським звичаєм <br>Проженемо крізь неї.<br><br>Анафора щоби виконує роль не стільки підрядного сполучника мети, скільки настанови, як у поемі «Білий лелека» В. Голобородька. Білий вірш В. Герасим'юка ритмічний, строфи в ньому різні, але найменша — однорядкова, мабуть, головна, адже в ній сконденсовано головну думку твору — «Ми бережемо живу ватру».<br><br>Вірш '''«Чоловічий танець»''' не менш екзотичний. Із самого початку читач стає ніби учасником аркана — гуцульського чоловічого танку, відчуває його енергетику, немов відбувається ритуал посвячення.<br><br>Друга частина вірша по суті є алюзією. При першому прочитанні вірша не одразу впадає в око новозавітний мотив страждання Ісуса Христа як свідомий вибір спасіння ближніх, що вгадується в описі трагічної української історії, позначеної постійною необхідністю українського чоловіцтва виборювати державну незалежність. Прочитайте ці рядки:<br><br>Сину Людський,<br>Ти стаєш у чоловіче коло,<br>Ти готовий до цього древнього танцю<br>Тільки тепер.<br>З хрестом за плечима.<br>З двома розбійниками.<br>Тільки раз.<br><br>Міфологічний образ кола символізує у вірші вічність людського страждання, його циклічну повторюваність.<br>Вірш «Перший сніг» римований. У ньому «римуються» й образи: холод — сніг — хворе серце — знак мерця холодний. Спробуйте прокоментувати стан ліричного героя, ураховуючи при цьому, що багатопланова образність поета набуває тут глибокого смислового наповнення.<br>У творах В. Герасим'юка яскраво означений колорит Карпатського краю. Життя й роздуми ліричного героя перебувають у тісному зв'язку з минулим — духовним надбанням поколінь.<br> |
| | | |
| | | |
Версия 13:48, 29 мая 2010
Гіпермаркет Знань>>Українська література>>Українська література 9 клас>> Українська література: В.Герасим’юк. «Чоловічий танець», «Перший сніг», «Жива ватра». Філософські роздуми крізь призму художньої деталі
ВАСИЛЬ ГЕРАСИМ'ЮК (Нар. 1956р.)
Поетом приємно бути хоч би тому,
Що поезія — мстива. В. Герасим'юк
Життєпис письменника
Василь Дмитрович Герасим'юк народився 18 серпня 1956 р. в м. Караганді (Казахстан), куди були вислані його батьки. Незабаром родина повернулася в рідне село Прокурава на Гуцульщині. Закінчив Коломийську середню школу, згодом — філологічний факультет Київського університету. Автор поетичних книг «Смереки» (1982), «Потоки» (1986), «Космацький узір» (1989), «Серпень за старим стилем» (2000). Автор і ведучий радіопрограми «На межі тисячоліть».
Василь Герасим'юк є одним з яскравих представників сучасного поетичного мистецтва. Кожна його книжка — особлива поезія. Естетичною особливістю поетики Герасим'юка є історична асоціативність мислення. Його герой — громадянин, національно свідома особистість, якій болить нищення духовності українців.
Інтернет-газета «Молодий буковинець» розповідає: «...з'ява В. Герасим'юка в літературі на початку 70-х років минулого століття ознаменувала нові віяння в поезії, де переважали не романтичні оспівування карпатської краси, а суворий погляд на історію рідної Гуцульщини. Уже перша збірка "Смереки" пахла... віковими болями та трагедіями краю, де народилося опришківство... де в 50-х роках минулого століття горами нишпорили "заготівельники" гуцульських душ, вивозячи в сибіри всіх, хто не корився поневолювачам». Василь Герасим'юк — лауреат Національної премії України імені Т. Шевченка. Нині живе й працює в Києві.
«Космацький узір» Збірка «Космацький узір» разом із попередніми («Смереки» й «Потоки») утворюють своєрідний поетичний триптих, у якому В. Герасим'юк прослідковує кровний зв'язок людини з рідною землею, краєм батьків і дідів, веде мову про ті духовні набутки, які витримали випробування історичним часом і сьогоднішнім днем. Однією з найколоритніших поезій В. Герасим'юка, що ввійшла до збірки «Космацький узір», є «Жива ватра». Ватра — слово діалектне, це — вогнище, багаття. Вогонь у поета — центр світобудови й невичерпне джерело життєдайної енергії:
Дерево тремо об дерево, доки не народиться вона. Вона помирає тільки раз, тому бережемо її.
Відштовхуючись від етнічних гуцульських коренів, автор творить власний поетичний міф: у значенні «живого вогню» виступає «ватра». Добування вогню на полонині — це ритуал освячення простору. Провідний мотив вірша — дотримання традицій і звичаїв, продовження свого роду і його культури:
Ми знову виведем наші отари на наші гори І за древнім полонинським звичаєм Проженемо крізь неї.
Анафора щоби виконує роль не стільки підрядного сполучника мети, скільки настанови, як у поемі «Білий лелека» В. Голобородька. Білий вірш В. Герасим'юка ритмічний, строфи в ньому різні, але найменша — однорядкова, мабуть, головна, адже в ній сконденсовано головну думку твору — «Ми бережемо живу ватру».
Вірш «Чоловічий танець» не менш екзотичний. Із самого початку читач стає ніби учасником аркана — гуцульського чоловічого танку, відчуває його енергетику, немов відбувається ритуал посвячення.
Друга частина вірша по суті є алюзією. При першому прочитанні вірша не одразу впадає в око новозавітний мотив страждання Ісуса Христа як свідомий вибір спасіння ближніх, що вгадується в описі трагічної української історії, позначеної постійною необхідністю українського чоловіцтва виборювати державну незалежність. Прочитайте ці рядки:
Сину Людський, Ти стаєш у чоловіче коло, Ти готовий до цього древнього танцю Тільки тепер. З хрестом за плечима. З двома розбійниками. Тільки раз.
Міфологічний образ кола символізує у вірші вічність людського страждання, його циклічну повторюваність. Вірш «Перший сніг» римований. У ньому «римуються» й образи: холод — сніг — хворе серце — знак мерця холодний. Спробуйте прокоментувати стан ліричного героя, ураховуючи при цьому, що багатопланова образність поета набуває тут глибокого смислового наповнення. У творах В. Герасим'юка яскраво означений колорит Карпатського краю. Життя й роздуми ліричного героя перебувають у тісному зв'язку з минулим — духовним надбанням поколінь.
Авраменко О. М., Дмитренко Г. К., Українська література, 9 клас Надіслано читачами інтернет-сайту
Збірка конспектів уроків по всім класами, домашня робота, скачати реферати з української літератури, книги та підручники згідно календарного плануванння з української літератури 9 класу
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|