Текущая версия на 14:08, 20 августа 2009 Давньоукраїнські музичні інструменти
У давньоукраїнському музичному мистецтві існувала велика кількість різноманітних музичних інструментів, про що свідчать згадки в численних письмових джерелах, зображення музичних інструментів у святкових сценах ("ігрищах") та воєнних сценах у літописних мініатюрах, зображення музикантів і танцюристів на ювелірних виробах та побутових речах, а також на унікальних фресках світського змісту у баштах Софійського собору в Києві. До складу цих музичних інструментів належали: Широке побутування в давній Україні не тільки власних музичних інструментів, а й відомих інструментів Західної Європи та Сходу, говорить про значні культурні зв'язки з іншими країнами та високий рівень музичного мистецтва того часу. Багато з них, як-то: лютня, ліра, ребек, скрипка - прийнялися на українських теренах та набули тут своїх виконавських традицій і особливих рис. Найдавнішим письмовим свідченням про музику у східних слов'ян є повідомлення візантійського історика Феофілакта Симокатта (1-а пол. VII ст.) про те, що греки в 583 р. захопили трьох слов'ян з музичними інструментами. Феофілакт називає їх "лірами", історики вважають, що це були гусла. А найдавніша відома (поки що) археологічна знахідка із зображенням давнього українського танцюриста - з вусами, у вишитій сорочці - належить до VI ст. (срібна позолочена фігура, с. Мартинівка поблизу Канева - фото 1). Про багату музичну культуру періоду Київської Русі образно розповідає нам знаменита фреска ХІ ст. "Скоморохи" Софії Київської, на якій зображено велику групу музикантів - цілий оркестр, - що грають на струнних, ударних та духових інструментах. З правого боку бачимо музиканта, який грає на гуслах, за ним стоїть музикант, що грає на кобзі. Зверху зображені флейтисти і музикант із тарілками. На передньому плані двоє скоморохів танцюють. Ще правіше зображено двох акробатів. У лівій частині композиції збереглося єдине відоме й унікальне у давньоукраїнському мистецтві зображення повітряного органа. Тут видно установку з органними трубами, праворуч - органіста, що натискує руками на клавіші, ліворуч - двох скоморохів, котрі нагнітають повітря в органні труби за допомогою ножних міхів (мал. 1). Одним із найбільш відомих, найпоширеніших і найулюбленіших інструментів в часи Київської Русі були гусла. Їх найчастіше зображували та згадували в літературних джерелах і народному епосі. Вони належать до найдавніших музичних інструментів, які побутували на території України. На гуслах грали і любителі народної музики, і музиканти-професіонали: співці та скоморохи. Музика на гуслах супроводжувала багато сторін життя людей: гусла звучали на князівських банкетах і селянських святах, на урочистих церемоніях і у повсякденному побуті, на гуляннях - "ігрищах", на скоморошних утіхах, на весіллях і тризнах. Поети, котрі прославляли подвиги богатирів і героїв, історичні події, виконували свої твори, граючи на цьому інструменті. Поетичний образ такого співця змальований у "Слові о полку Ігоревім": "Боян бо віщий, якщо хотів кому пісню творити... свої віщії персти на живі струни воскладав, вони ж самі князям славу рокотали". Часто церковники і духовна література засуджували музикантів-гуслярів з їх співами. Так, дізнаємося з "Житія Феодосія Печерського" про відвідини ігуменом Києво-Печерського монастиря князя Святослава Ярославича: "...і там побачив багато музикантів, які грали перед ним: одні бринчали на гуслах, другі гриміли в оргбни, а інші свистіли в збмри, і так всі грали й веселились, як це у звичаї у князів". Отже, як бачимо, в багатих князівських хоромах утримували спеціальні групи музикантів-скоморохів, танцюристів, співців, акробатів, фокусників. Скоморохи ходили зі своїми виступами по різних містах, яких за часів Київської Русі нараховувалося більше ста, брали участь у різних урочистостях, грали на весіллях, виступали на площах. В "Повісті временних літ", розказуючи про поразку у війні з половцями в 1068 р., літописець знаходить цьому багато причин, а також пише, що "цими й іншими способами вводить в оману диявол, всякими хитрощами відвертаючи нас від бога, трубами і скоморохами, гуслами і русаліями". Та все ж любов до співів, гулянь, гри на музичних інструментах не зникла. Якими ж були гусла? Гусла - багатострунний щипковий інструмент, пізніше відомий також під назвою "цимбали" (запозичено з польскої мови). За часів Київської Русі вони були двох видів - криловидні (гусла дзвінкі) і шоломовидні (псалтирні). В письмових джерелах вони називалися загальним словом "гусла". Правдиве зображення гусляра з гуслями, наприклад, можна побачити на двохстворчатому пластинчатому браслеті ХІІ ст. із святковими сценками з київського кладу 1903 р., знайденого в Михайлівському монастирі (фото 2) . На стулках браслета ми бачимо фігуру молодого гусляра в шапці, у довгій вишитій сорочці, з п'ятикутними, криловидними, п'ятиструнними гуслами в руках. Під дзвін його гусел танцює жінка у вишитому вбранні з довгими розпущеними рукавами - як казковий лебідь. На іншій стулці зображено в танці молодого воїна з шаблею в одній руці й відкинутим у бік щитом у другій. Такі сценки з народними гуляннями знаходимо і на інших браслетах та літописних мініатюрах. Цікава, надзвичайно жвава й образна картинка із святковим сюжетом передана вмілим світським художником-ювеліром на чаші ХІІ ст. з Чернігова (фото 3) . Тут зображено гусляра, що грає на багатострунних гуслах, і жінку, яка танцює. Навколо веселих людей художник щедро розмістив також радісних птахів, собачок, котика, мишку і т.п. Простенькі гуслі ще називали словом "замри" або "замарни". Зображували гуслярів і сидячими, котрі тримають інструмент, за звичай, на колінах - окрилком-голівкою вліво, трохи в нахиленому положенні, голівкою доверху. Пальцями правої руки гусляр бринчав, перебираючи одночасно всі струни. В той же час пальцями лівої руки музикант, виконуючи мелодію, приглушував звучання непотрібних йому струн. Струни кріпилися на кілочках, як свідчить вираз Данила Заточника: "гуслі бо строяться персти (перстами)". Лише в 70-х роках ХХ ст. вперше, в результаті археологічних досліджень, в Новгороді були знайдені декілька цілих гусел, які побутували в часи Київської Русі, та їх деталей (фото 4). І тепер ми маємо уявлення про гусла. Відомо, що завдяки холодному клімату в цьому древньому місті в різних пластах землі збереглося і віднайдено багато інших цінних речей, зокрема берестяних грамот, які характеризували високу культуру Київської Русі. У шести знахідок гусел повністю збереглися окрилки-полочки, де розміщувалися кілки, на яких кріпилися струни. Тому можна говорити про кількість струн у цих інструментів. Так, наприклад, гусла з ХІ ст. мали п'ять струн, з ХІІ ст. - шість, один екземпляр із ХІІІ ст. - дев'ять струн. Але, на жаль, ні разу не були знайдені разом з гуслами струни. Вони могли бути металевими і жильними. Різнились гусла і за розміром. Найбільші з них мали довжину 85 см, а найменші - 35,5 см. Окрилок гусел прикрашали різьбою. За їх конструкцією відновили гусла і сучасні київські майстри, зокрема М. Будник (в 90-х роках ХХ ст.). Гуслам споріднений і інший старовинний український багатострунний щипковий інструмент - бандура, яка більш відома сучасним виконавцям і слухачам (фото 5). Вона була настільки поширена й популярна на теренах України, що стала згодом її музичним символом. Бандура мала від 7-9 до 20-30, а то і більше струн, виготовлених із жил. Пізніше їх обвивали мідним дротом. Зображення бандури відоме з XV ст. З другої половини XVII ст. з'являється ускладнений тип бандури, яка мала 30-40, а деколи і 60 струн з додатковою голівкою для басових струн, - торбан, або її ще називали "панська бандура". Історія залишила нам імена славетних українських кобзарів. З виконавців XVIII ст. відомі запорожці Данило Бандурка і Грицько Кобзар. Були кобзарі і в гайдамаків: Прокіп Скряга, Василь Верченко, Григорій Любисток; з ХІХ ст. знаємо Остапа Вересая, Кучугура-Кучеренка. З відомих історичних осіб на бандурі грав гетьман Іван Мазепа, який був добрим поетом і співцем. За переказами, на торбані грав Тарас Шевченко. Серед інших давніх інструментів, що побутували на Україні, були лютня із 5-7 струнами та загнутим назад грифом, а також кобза - схожий на лютню струнний щипковий інструмент (фото 6); обидва вони походять від уда - старовинного арабського музичного інструмента. Ранні згадки про ці інструменти знаходимо в записах арабських учених про слов'ян у Х ст. Так, арабський географ Ібн-Даста в книзі "Дорогоцінні скарби" (925 р.) пише, що в районі Куяби (Києва) обряд сіяння супроводжувався музикою на лютні, гуслах, сопілці. Інший арабський мандрівник, Аль-Масуді, у першій чверті Х ст. пише про поховання руса, якому в могилу поклали кобзу. На фресках Софійського собору також бачимо в руках одного з музикантів кобзу - п'ятиструнний інструмент без загнутого, як у лютні, грифа. Тож вочевидь, що кобзарство зароджувалося у глибині віків і було одним із перших мандрівних музичних занять. Кобзарі вважалися професійними музикантами-співцями, основною метою яких було збереження в народі історичної пам'яті через думи та історичні пісні, що їх виконували. З другої половини XVI ст. маємо відомості про музичні цехи в українських містах і музик в українському війську. Оркестри та інструментальні ансамблі, де звучали кобзи, лютні та бандури, нерідко існували при міських магістратах, у панських садибах, у навчальних закладах. Найдавніші музичні цехи існували у Кам'янець-Подільському (1578 р.), у Львові (1580 р.). Згадані музичні інструменти були дуже популярні серед козацтва. На початку ХІХ ст. на співців-бандуристів, кобзарів - провідників національних традицій та ідеї було вчинено багато гонінь і утисків. Уже в ХХ ст., після трагічного з'їзду в Харкові в 1934 р., під час якого зникли, а точніше, були знищені, 200 кобзарів, кобзарська традиція занепала. Стали повністю замовчуватися традиційні українські інструменти, стиралися з пам'яті кобзарські пісні та їх моральний вплив. На початку 1960-х років у Почаєві, куди зібралися на релігійне свято кобзарі-лірники, їх з ненавистю кинули в машину, вивезли за 30 км від Почаєва, подалі від людей, викинули, потрощили кобзи і ліри, порвали одіж. Мабуть, жоден народ не зазнав такого послідовного та масштабного винищення національних надбань, ігнорування мистецьких явищ народної культури. І лише в останнє десятиліття-півтора ми маємо можливість знову повернутися до її скарбів. Традиційні бандура та кобза сьогодні знову звучать на сцені і в побуті, супроводжують ентузіастів у їхніх мандрівках і завойовують широку популярність. Як і в багатьох народів, на Україні з давнини побутували й ударні інструменти, скажімо бубон, який тоді не був схожий на сучасний нам бубон-диск з однією мембраною та дзвіночками. Бубном за часів Київської Русі називали барабан. Таким його зображено на літописних мініатюрах. Це був інструмент, дуже схожий на сучасний барабан, з ціліндричним корпусом і двома мембранами, взаємно перетягнутими тасьмою. Грали на цьому барабані за допомогою особливого пристрою - ремінної кульки на шкіряному ремінці з дерев'яною ручкою (мал. 2). Але на деяких мініатюрах можна бачити і справжній бубон. Добре відомий також інший ударний самозвучний музичний інструмент - тарілки: два металеві диски, якими вдаряють один об другий. Їх зображення також можна знайти на багатьох літописних мініатюрах та фресках. Ще один ударний мембранний музичний інструмент - литаври складається з казаноподібного металевого корпусу, верх якого затягнуто шкірою, по ній ударяли паличкою з кулькою на кінці, обтягнутою шкірою. Литаври в Україні були відомі з кінця XV ст. під назвою "тулумбаси" і використовувалися як сигнальний інструмент. Пізніше, у XVI-XVIII ст., литаври належали до військових козацьких клейнодів. Серед духових музичних інструментів на Україні в давнину були поширені інструменти, виготовлені з рогів тварин - тура, вола та інших. Ці музичні інструменти слугували мисливцям, воїнам, пастухам. Велике поширення також мали дерев'яні труби різної величини і форми - духові мундштучні музичні інструменти. Для їх виготовлення кусок дерева розколювали по довжині, видовбували в обох половинках жолобки, потім з'єднували (скручували) ці половинки і насаджували мундштук. Такі труби не раз знаходимо на літописних мініатюрах. Як видно з мініатюр, були труби й мідні. Труби використовували для подачі сигналів, грали трубний салют при різних урочистих подіях. Трубою збирали військо до походу, на трубах грали при заключенні миру, поверненні військ із походів, зустрічах князів, послів і т.п. Інколи труби, як і інші інструменти родини флейтових - дудки, сопілки - робили з отворами, котрі забезпечували можливість отримати на них послідовного ряду звуків різної висоти. Подекуди побутували й архаїчні флейти - кугикли ("флейти Пана" - мал. 3). Вони являли собою набори трубочок різної довжини, які виготовляли з очерету, бузини, різних зонтичних рослин, стовбур яких порожній у середині. Волинка, або дуда (українська назва), що поширена в багатьох країнах світу, - духовий язичковий музичний інструмент з повітряним резервуаром (міхом). Міх - куля з шкіри забезпечував безперервне звучання дуди. Зображення цього інструмента також бачимо на багатьох давніх мініатюрах. До суто українських давніх духових мундштукових музичних інструментів належить трембіта - велика дерев'яна труба (до 3 м) без вентилів і клапанів. І сьогодні, завдяки використанню старовинних музичних інструментів в аранжуванні пісень, сучасні виконавці з переможним успіхом презентують Україну на світових музичних конкурсах (наприклад, Руслана на конкурсі "Євробачення" у 2004 р.). Загуде, заграє, забринить де-не-де, як шум віків, старий музичний інструмент. І вбирає, веселить, зачаровує душу, веде її в мандри нашої історичної пам'яті. |
Авторські права | Privacy Policy |FAQ | Партнери | Контакти | Кейс-уроки
© Автор системы образования 7W и Гипермаркета Знаний - Владимир Спиваковский
При использовании материалов ресурса
ссылка на edufuture.biz обязательна (для интернет ресурсов -
гиперссылка).
edufuture.biz 2008-© Все права защищены.
Сайт edufuture.biz является порталом, в котором не предусмотрены темы политики, наркомании, алкоголизма, курения и других "взрослых" тем.
Ждем Ваши замечания и предложения на email:
По вопросам рекламы и спонсорства пишите на email: