|
|
Строка 1: |
Строка 1: |
- | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: «І мертвим, і живим…» Продовження теми «земляків» у посланні. Викриття конформізму,бичування комплексу меншовартості. Настроєві інтонації твору''' | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: «І мертвим, і живим…» Продовження теми «земляків» у посланні. Викриття конформізму,бичування комплексу меншовартості. Настроєві інтонації твору''' |
| + | |
| + | <br> |
| + | |
| + | '''«І мертвим, і живим, і ненарожденним...»'''<br> |
| + | |
| + | <br>Жанр послання вам уже знайомий з творчості І. Вишенського. До цього жанру Т. Шевченко звернувся, щоб через пересторогу й прохання пробудити в українців почуття національної гідності й честі. Отже, твір був написаний з наміром змінити підневільне становище України. Саме послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» стало тим Шевченковим твором, який найбільше цитують, адже багато рядків із нього стали афоризмами: «''В своїй хаті своя й правда, //І сила, і воля''», «''Нема на світі України, // Немає другого Дніпра''», «''Одцурається брат брата // І дитини мати''», «''Якби ви вчились так, як треба, // То й мудрость би була своя''», «''І чужому научайтесь, //Й свого не цурайтесь''»... |
| + | |
| + | <br>Лицемірство панівної верхівки Т. Шевченко викриває із самого початку твору — з епіграфа: «''Коли хто говорить:люблю Бога, а брата свого ненавидить, — лжа оце''». Ліричний герой послання тяжко переживає трагічну ситуацію покріпаченої України. |
| + | |
| + | <br>Цікавим у поемі-посланні є ''образ автора''. Процитуємо із цього приводу дослідника творчості Т. Шевченка В. Смілянську: «Цей образ неоднозначний: "автор" обертається до читача обличчям то ''юродивого'' — печальника за людей («''Тілько я, мов окаянний, //1 день і ніч плачу // На розпуттях велелюдних''») (Пор.: «''А я, юродивий, на твоїх руїнах // Марно сльози трачу''» («Чигрине, Чигрине...»)) , то пророка («''Схаменіться! будьте люди, // Бо лихо вам буде''»), то апостола-проповідника («І чужому научайтесь»), загалом — поета-громадянина, патріота, чиє серце розтяла розколина, яка зруйнувала націю. Кожна з іпостасей автора творить емоційний ореол скорботи, прокляття, апокаліптичної погрози, іронії та сарказму, любові й надії». |
| + | |
| + | <br>'''Композиційно''' поема поділяється на п'ять частин. |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | <br> |
| + | |
| + | {| cellspacing="1" cellpadding="1" border="1" style="width: 888px; height: 230px;" |
| + | |- |
| + | | І частина<br> |
| + | | Епіграф <br> |
| + | | «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить, — лжа оце». |
| + | |- |
| + | | ІІ частина<br> |
| + | | Вступ, у якому ліричний герой (автор) закликає тогочасну інтелігенцію полюбити свій народ, не бути байдужим до долі України |
| + | | «Подивіться на рай тихий, На свою країну, Полюбіте щирим серцем Велику руїну, Розкуйтеся, братайтеся, У чужому краю Не шукайте, не питайте Того, що немає...» |
| + | |- |
| + | | ІІІ частина<br> |
| + | | Критика тогочасної еліти <br> |
| + | | «Схаменіться! будьте люди, Бо лихо вам буде. Розкуються незабаром Заковані люде, Настане суд, заговорять І Дніпро, і гори!..»<br> «Якби ви вчились так, як треба, То й мудрость би була своя». |
| + | |- |
| + | | IV частина<br> |
| + | | Узагальнення й проповідницький монолог автора <br> |
| + | | «Доборолась Україна До самого краю. Гірше ляха свої діти її розпинають». |
| + | |- |
| + | | V частина<br> |
| + | | Кінцівка, у якій лунає заклик до інтелігенції, яка має очолити свій народ |
| + | | «Обніміться ж, брати мої. Молю вас, благаю!» |
| + | |} |
| + | |
| + | <br> |
| + | |
| + | '''Провідними мотивами''' твору є такі: критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації.<br>У згаданих вище афоризмах сконцентровано головні проблеми тогочасної дійсності.<br>«''В своїй хаті своя й правда, //І сила, і воля''». Цими рядками автор констатує: український народ має всі підстави для формування незалежної держави, адже він має свою мову, культуру, велику історію. Саме тому у творі засуджуються ті дворяни, які шукають передової культури в чужих краях.<br>«''Нема на світі України, // Немає другого Дніпра''». Свій рідний край треба любити всім серцем і помислами, адже батьківщина одна, як і Дніпро. Ці рядки й кілька наступних є інвективою — прийомом, що полягає в гостро сатиричному викритті певних осіб чи соціальних явищ: «''А ви претеся на чужину // Шукати доброго добра''». |
| + | |
| + | «''Одцурається брат брата //І дитини мати''». У цьому афоризмі звучить страшне передбачення майбутніх діянь провідної верстви: гірше ляха розіпнуть Україну свої діти. Свій полемічний запал ліричний герой спрямовує передусім на українську інтелігенцію, бо саме в її руках майбутня доля України.<br> <br>«''Якби ви вчились так, як треба, // То й мудрость би була своя''». Це слова з І третьої частини поеми-послання, у якій автор звертається до українських інтелігентів-раціоналістів. У ній привертає увагу вислів німець узловатий. Що означає характеристика узловатий! Із цього приводу цікавими є спостереження В. Пахаренка: «Річ у тім, що раціоналізм — типова риса саме ''німецького національного характеру''. Відомий життєвий поштовх до створення цього символу: на початку 1840-х років молоді друзі Шевченка захоплено читали німецьких ''філософів-атеїстів'' (Атеїст — той, хто заперечує існування Бога; безбожник, безвірник.) Фейєрбаха й Штрауса. Отже, — це ''бездушний холодний розум''. "''Куций''", бо з відсіченою душею, короткий, обрубаний. "''Узловатий''" — такий, що заплутує вузлами, суть думки якого важко зрозуміти».<br>«''І чужому научайтесь, // Й свого не цурайтесь''». Цей крилатий вислів напучує передусім цінувати й знати своє, у той же час брати все найкраще від інших народів, але лише те, що не заперечує національних пріоритетів. Отже, треба вчитися так, щоб «''розкрились // Високі могили // Перед вашими очима''».<br>У кінці поеми-послання поет благає: «''Обніміте ж, брати мої,// Найменшого брата''», бо в основі української душі є любов до людини, заповідана Ісусом.<br> |
| + | <br> |
| + | Поема-послання Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» рясніє прикладами алюзії. Наприклад, у поемі згадується Коллар, підготовлений читач має знати, що Ян Коллар (1793-1852) — чеський учений і поет, який послідовно обстоював думку про єднання слов'янських народів. |
| + | |
| + | |
| | | |
| | | |
Версия 20:19, 28 мая 2010
Гіпермаркет Знань>>Українська література>>Українська література 9 клас>> Українська література: «І мертвим, і живим…» Продовження теми «земляків» у посланні. Викриття конформізму,бичування комплексу меншовартості. Настроєві інтонації твору
«І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
Жанр послання вам уже знайомий з творчості І. Вишенського. До цього жанру Т. Шевченко звернувся, щоб через пересторогу й прохання пробудити в українців почуття національної гідності й честі. Отже, твір був написаний з наміром змінити підневільне становище України. Саме послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» стало тим Шевченковим твором, який найбільше цитують, адже багато рядків із нього стали афоризмами: «В своїй хаті своя й правда, //І сила, і воля», «Нема на світі України, // Немає другого Дніпра», «Одцурається брат брата // І дитини мати», «Якби ви вчились так, як треба, // То й мудрость би була своя», «І чужому научайтесь, //Й свого не цурайтесь»...
Лицемірство панівної верхівки Т. Шевченко викриває із самого початку твору — з епіграфа: «Коли хто говорить:люблю Бога, а брата свого ненавидить, — лжа оце». Ліричний герой послання тяжко переживає трагічну ситуацію покріпаченої України.
Цікавим у поемі-посланні є образ автора. Процитуємо із цього приводу дослідника творчості Т. Шевченка В. Смілянську: «Цей образ неоднозначний: "автор" обертається до читача обличчям то юродивого — печальника за людей («Тілько я, мов окаянний, //1 день і ніч плачу // На розпуттях велелюдних») (Пор.: «А я, юродивий, на твоїх руїнах // Марно сльози трачу» («Чигрине, Чигрине...»)) , то пророка («Схаменіться! будьте люди, // Бо лихо вам буде»), то апостола-проповідника («І чужому научайтесь»), загалом — поета-громадянина, патріота, чиє серце розтяла розколина, яка зруйнувала націю. Кожна з іпостасей автора творить емоційний ореол скорботи, прокляття, апокаліптичної погрози, іронії та сарказму, любові й надії».
Композиційно поема поділяється на п'ять частин.
І частина
| Епіграф
| «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить, — лжа оце».
|
ІІ частина
| Вступ, у якому ліричний герой (автор) закликає тогочасну інтелігенцію полюбити свій народ, не бути байдужим до долі України
| «Подивіться на рай тихий, На свою країну, Полюбіте щирим серцем Велику руїну, Розкуйтеся, братайтеся, У чужому краю Не шукайте, не питайте Того, що немає...»
|
ІІІ частина
| Критика тогочасної еліти
| «Схаменіться! будьте люди, Бо лихо вам буде. Розкуються незабаром Заковані люде, Настане суд, заговорять І Дніпро, і гори!..» «Якби ви вчились так, як треба, То й мудрость би була своя».
|
IV частина
| Узагальнення й проповідницький монолог автора
| «Доборолась Україна До самого краю. Гірше ляха свої діти її розпинають».
|
V частина
| Кінцівка, у якій лунає заклик до інтелігенції, яка має очолити свій народ
| «Обніміться ж, брати мої. Молю вас, благаю!»
|
Провідними мотивами твору є такі: критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації. У згаданих вище афоризмах сконцентровано головні проблеми тогочасної дійсності. «В своїй хаті своя й правда, //І сила, і воля». Цими рядками автор констатує: український народ має всі підстави для формування незалежної держави, адже він має свою мову, культуру, велику історію. Саме тому у творі засуджуються ті дворяни, які шукають передової культури в чужих краях. «Нема на світі України, // Немає другого Дніпра». Свій рідний край треба любити всім серцем і помислами, адже батьківщина одна, як і Дніпро. Ці рядки й кілька наступних є інвективою — прийомом, що полягає в гостро сатиричному викритті певних осіб чи соціальних явищ: «А ви претеся на чужину // Шукати доброго добра».
«Одцурається брат брата //І дитини мати». У цьому афоризмі звучить страшне передбачення майбутніх діянь провідної верстви: гірше ляха розіпнуть Україну свої діти. Свій полемічний запал ліричний герой спрямовує передусім на українську інтелігенцію, бо саме в її руках майбутня доля України. «Якби ви вчились так, як треба, // То й мудрость би була своя». Це слова з І третьої частини поеми-послання, у якій автор звертається до українських інтелігентів-раціоналістів. У ній привертає увагу вислів німець узловатий. Що означає характеристика узловатий! Із цього приводу цікавими є спостереження В. Пахаренка: «Річ у тім, що раціоналізм — типова риса саме німецького національного характеру. Відомий життєвий поштовх до створення цього символу: на початку 1840-х років молоді друзі Шевченка захоплено читали німецьких філософів-атеїстів (Атеїст — той, хто заперечує існування Бога; безбожник, безвірник.) Фейєрбаха й Штрауса. Отже, — це бездушний холодний розум. "Куций", бо з відсіченою душею, короткий, обрубаний. "Узловатий" — такий, що заплутує вузлами, суть думки якого важко зрозуміти». «І чужому научайтесь, // Й свого не цурайтесь». Цей крилатий вислів напучує передусім цінувати й знати своє, у той же час брати все найкраще від інших народів, але лише те, що не заперечує національних пріоритетів. Отже, треба вчитися так, щоб «розкрились // Високі могили // Перед вашими очима». У кінці поеми-послання поет благає: «Обніміте ж, брати мої,// Найменшого брата», бо в основі української душі є любов до людини, заповідана Ісусом.
Поема-послання Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» рясніє прикладами алюзії. Наприклад, у поемі згадується Коллар, підготовлений читач має знати, що Ян Коллар (1793-1852) — чеський учений і поет, який послідовно обстоював думку про єднання слов'янських народів.
Авраменко О. М., Дмитренко Г. К., Українська література, 9 клас Надіслано читачами інтернет-сайту
Підручники та книги по всім предметам , домашня робота, онлайн бібліотеки книжок, плани конспектів уроків з української літератури, реферати та конспекти уроків з української літератури 9 класу
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|