Гіпермаркет Знань>>Музика>>Музика 8 клас.Повні уроки>> Музика: Шляхи розвитку музики після романтизму. Р.Штраус.Повні уроки
ТемаШляхи розвитку музики після романтизму. Р.Штраус. Тип урокуКомбінований Мета
Задачі уроку
Хід уроку
Учень повинен знатиОкремі художні явища у соціокультурному просторі; Основні риси, течії пізнього романтизму і конкретні прояви у творчості композитора; Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики. Учень повинен вмітиВміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності. Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв)Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні. Пізній романтизмВ 1930-ті роки музичне мистецтво розвивається в умовах напруженої суспільно-політичної ситуації, що склалася напередодні Другої світової війни. Тоталітарні режими Німеччини, Італії та СРСР встановлюють жорсткі ідеологічні рамки для розвитку культур в цих країнах, тоді як інакомислячі зазнають переслідувань. Зокрема, в ці роки радянською владою було репресовано і страчено чимало діячів в галузі кобзарського мистецтва. Знаковою для музичного мистецтва СРСР стала також стаття «Сумбур замість музики», що відкрила потужну кампанії проти мистецтва, що ставить перед собою складні художні задачі. 1930-ті роки — епоха бурхливого розвитку індустрії звукозапису, радіомовлення, та телебачення, що дозволяли оперативно, у великих обсягах записувати і транслювати музику на великі віддалі. В історії культури 1930-ті роки можна вважати кульмінаційним етапом третьої інформаційної революції, яка прискорить процеси культурної глобалізації, зокрема зумовить експансію неєвропейських музичних традицій у європейський музичний простір. ІмпресіонізмРомантизм на початку XX ст. вилився не в один, а у два напрями (залишаючись, окрім того, у межах традиційного русла). Якщо експресіонізм продовжив лінію втілення ліричного пафосу, то спостерігальне і обєктивістське відбиття лірики вилилося в імпресіонізм. Зрештою, така диференціація аж ніяк не виникла несподівано, а поступово наростала у надрах романтичного стилю. Імпресіоністична тенденція була другим боком романтизму; емоційній насиченості протистояла споглядальність, напруженій мелодичній і гармонічній лінії-барвистість. В момент свого виникнення імпресіонізм, а відтак й експресіонізм (останній тільки після створення нової звуковисотної системи - додекафонії, тому що спочатку його гармонічні і оркестрові прийоми навіть ототожнювались з імпресіонізмом) ставились у різко заперечливу позицію до романтизму, як єдино вірні шляхи подальшого розвитку музики. Настільки гострого і явного антагонізму не спостерігалося в попередні епохи поміж змінюючими одна одну системами засобів вираження. Зокрема, прийоми готики природно використовувались ренесансом, бароко - класицизмом, а класичні - у романтичному стилі. Боротьба відбувалася в ідеологічній і естетичній сферах (церковної і світської музики на площині поліфонії, відтак монодії оперного і концертного жанрів та багатоголосся церковного і придворного мистецтва. Інакша ситуація у музиці XX сторіччя, коли тут на перший план виступають вузькотехнічні принципи. Незважаючи на численність гасел і декларацій, суть справи зводиться до суперництва типів виражальних засобів. Причина цього полягає не стільки у впливі збільшеної ролі точних наук, як у кризовому стані ідеології. Зрозуміло, що за кожною течією, що виникає, приховується окреслена соціологічна настанова, однак ці ідейні стимули мають дрібний, відокремлений характер, вони далекі від великих філософських концепцій минулого. Видатний музикант Р. ШтраусШтраус був сином валторніста Франца Штрауса, який дав йому початкову музичну освіту. В 1882 поступив до Мюнхенського університету, де вивчав історію та філософію, однак через рік кинув його і переїхав до Мюнхена. В 1885 став асистентом Ганса фон Бюлова, тоді — придворного капельмейстера в Мюнхені, а через рік зайняв його місце на цій посаді. Перші композиції Штрауса близькі за стилем Мендельсону і Р.Шуману. У Мюнхені Штраус захопився творчістю Р. Вагнера, цьому сприяло знайомство зі скрипальом Александро Ріттером, чоловіком однієї з племінниць Вагнера. <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"></meta> <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css"></meta> <title></title> <meta name="Generator" content="Cocoa HTML Writer"></meta> <meta name="CocoaVersion" content="1038.35"></meta> <style type="text/css">p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px 'Times New Roman'} span.s1 {letter-spacing: 0.0px} </style> Р. Вагнер
фото з поштової листівки. Р.Штраус в 40 річному віці, 1910 р. В 1901- 09 Ріхард Штраус очолює Всенімецьку музичну спілку. В цей час він звертається до оперного жанру. Перші дві опери — Гутрам (1894) i «Згаслі вогні» (1901) не були вдалі, однак «Саломею» (1905) публіка сприйняла гаряче і неоднозначно, як і Дон Жуана. Нетрадиційна тематика, як і дисонансами та хроматизмами звучання забезпечили опері неабияку зацікавленість. <meta charset="utf-8"></meta> "Саломея" Р.Штрауса <span class="Apple-style-span" style="line-height: 15px; font-family: arial, sans-serif; font-size: small; " />в Віденській опері <meta charset="utf-8"></meta> В Нью-Йорку через протести публіки оперу зняли вже після першої вистави. В інших оперних театрах ця опера мала успіх, що дозволило Ріхарду Штраусу побудувати свій будинок в Гарміш-Партенкірхені виключно за рахунок доходів від уявлень цієї опери. Наступною оперою Штрауса була «Електра», в якій Штраус ще інтенсивніше використовує дисонанси. З цієї опери починається співпраця Штрауса з поетом Гуґо фон Гофмансталем. Їх спільна робота над іншими творами була довгою і плідною. Однак, у своїх наступних операх Штраус більш обережний у використанні гармонічної мови, тому такі твори, як Кавалер троянди (1910) отримують великий успіх у публіки. З 1908 року Р.Штраус обіймає посаду генерал-музик-директора в Берліні, в 1917—1920 викладав композицію в Берлінській академії мистецтв, у 1919—1924 — головний диригент Віденської опери, де поряд із класичним репертуаром поставив свої опери «Аріадна на Наксосі» (вперше у 1912 році) і «Жінка без тіні» (1919). В 1924 виїхав у Гарміш-Партенкірхен, але продовжував виступати з концертами у Відні. З приходом до влади нацистів, 1933 року Штраус був призначений головою Імперської музичної палати. Будучи на цьому посту, 1936 року Штраус написав гімн до Олімпійських ігор і сам продиригував їм. 1938 року він написав одноактну оперу «День миру», що сприймалося як завуальована критика нацизму, з початком війни опера була знята з репертуару. Упродовж війни Штраусу неодноразово довелося докладати зусиль, щоб врятувати свою невістку Алісу, що мала єврейське походження. 1945 року Штраус був притягнений за звинуваченням у співпраці з нацистами, але вирок був виправдовувальним. Три останні роки свого життя Штраус прожив у Швейцарії, помер композитор у Німеччині, в Гарміш-Партенкірхен. Незадовго до смерті Штраус так оцінив своє життя "У моєму житті було все, про що дозволено мріяти, якщо бог позбавить мене цього - ми з ним будемо квити. Але я до кінця залишуся оптимістом" <meta charset="utf-8"></meta>«Аріадна на Наксосі» Прослуховування музичних творів
Список використаної літератури
Над уроком працювали: учитель Козубська А.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М
|
Авторські права | Privacy Policy |FAQ | Партнери | Контакти | Кейс-уроки
© Автор системы образования 7W и Гипермаркета Знаний - Владимир Спиваковский
При использовании материалов ресурса
ссылка на edufuture.biz обязательна (для интернет ресурсов -
гиперссылка).
edufuture.biz 2008-© Все права защищены.
Сайт edufuture.biz является порталом, в котором не предусмотрены темы политики, наркомании, алкоголизма, курения и других "взрослых" тем.
Ждем Ваши замечания и предложения на email:
По вопросам рекламы и спонсорства пишите на email: