Гіпермаркет Знань>>Українська література>>Українська література 11 клас>> Українська література: Василь Стус. Біографія поета. Сила волі та стійкість духу.
Додаткова інформація до предмету Українська література 11 клас.
Тема «Василь Стус. Біографія поета. Сила волі та стійкість духу».
Додаток 1 МЕТОДИ АНАЛІЗУ ПОЕТИЧНОГО ТВОРУ
№ п/п
| Назва методу
| Мета
| Засновник методу
| В основі методу
| Приклади
|
1.
| Біографічний
| Розуміння суті творчості через світосприйняття митця
| Шарль-Огюстен Сен-Бов (1804-1864)
| 1.Зосередження уваги на: а) життєписі автора; б) щоденникових записах; в) спогадах сучасників. 2.З’ясування впливу обставин жит-тя митця на його твори.
| Трагічний пафос інтимної лі-рики Лесі Українки - безпо-середній зв’язок з її життям: смерть коханого чоловіка Сергія Мержинського.
|
2.
| Культурно-історичний
| Формування історичної пам’яті.
| Іпполіт-Рудольф Тен (1828-1893)
| 1.Ознайомлення з історичною епохою: а) у яку жив і творив автор; б) яка є темою твору. 2.Відновлення історії нації та цивілізації через конкретні деталі. 3.Сприйняття поетичного твору через відтворені історичні факти та події.
| Тему голодомору у поетич-ному творі П.Тичини “Заст-кали в двері прикладом” тра-ктуємо у зв’язку з конк-ретиними історичними подія-ми - голодомором 1932-1933 р.р.
|
3.
| Еволюційний
| Визначення місця поетичного твору в часі і самороз-витку мистецтва.
| курс «Про еволюцію жанрів у історії літератури» Ф.Брюнетьєра (1849-1906
| 1.Знайомство з теорією Ч.Дар-віна, яка була перенесена на істо-рію літератури. 2.Проведення паралелі між розви-тком літературних жанрів та певною історичною епохою. 3.Визначення еволюції жанру конк-ретного поетичного твору.
| Фольклорна балада, перей-нята героїчним пафосом, відбиває драматизм існуван-ня українців та України; балади Шевченка – романти-чні (”Причинна”); балади І.Драча – модерніс-тські (“Балада ДНК”)
|
4.
| Компаративний
| Розвиток та вдосконалення вміння порівняння.
| Теодор Бенфей (1809-1881).
| 1.Ознайомлення з поетичним тво-ром з метою порівняння: а)сюжетів; б)мотивів; в)образів. 2.Конструювання первісних (вихід-них) форм літературних компо-нентів.
| Порівняння ідейно-тематич-ного характеру, історичної основи, часу написання, осо-бливості образів поеми “Мойсей” І.Франка та поеми “Мойсей” В.Сосюри.
|
№ п/п
| Назва методу
| Мета
| Засновник методу
| В основі методу
| Приклади
|
5.
| Формальний
| З’ясування поетики твору.
|
| 1.Зосередження уваги на головних і складових елементах поетики: а)конкретного художнього твору; б) конкретної історичної епохи. 2.З’ясування : а)специфіки образів (образ-по-ртрет, пезаж, емоція, символ); б)художньої ролі виражальних засобів мови (тропів, стиліс-тичних фігур, звукопису, лек-сичних засобів).
|
|
6.
| Структуральний
| Розгляд твору як структури, пошук внутрішніх закономірностей його побудови.
|
| 1.Схильність до жорсткої логіки, математичних формул, поясню-вальних схем і таблиць – “нак-реслювального літературознавства”. 2.Поділ твору на блоки, побу-дова детального плану, окрес-лення моделі. 3.З’ясування причиново-наслід-кових зв’язків у сюжеті твору. 4.Накреслення лінії трансфор-мації сюжету.
| “Заповіт” Т.Шевченка: любов (“поховайте... на Вкраїні милій”) перехо-дить у ненависть (“поне-се у синєє море кров ворожу”), яка посилює-ться і вибухає (“вражою злою кров’ю волю окро-піте”), та у вибухові не-нависті до ворогів транс-формується знову у лю-бов до України. Лінія трансформації:
|
7.
| Деконструктивістський
| Виявлення внутрі-шньої суперечно-сті тексту, відшу-кування залишко-вих” смислів.
| Ж.Деррід
| 1.Пошук лакуни - прогалини у тексті, які слід заповнити, бо розуміння буде неповними. 2.Відчитування маргінесів – чужого, що не відповідає нор-мі.
| “Заповіт” Т.Шевченка: Лакуна “...А до того// Я не знаю Бога”може бути заповнена як мить відчаю, на який здатна лише глибоко віруюча людина. Слід віри у – у метафорі “полину до самого Бога”.
|
8.
| Феміністичний
| Розгляд образів та стереотипів жіночого мислення у творі.
|
| Дві течії у феміністичній критиці (за Елланом Шовалтером): а) ідеологічна: - розгляд образів та стереотипів жінок у художньому творі; б) радикальна: – охоплення будь-яких образів і мотивів з точки зору жіночої природи художнього відтворен-ня дійсності.
| 1.Ніцшеанська краса ге-роїнь О.Кобилянської. 2.Спроба побачити у Шевченковій героїні –наймичці Ганні сакраль-ність Богоматері, іі само-жертовність, бо віддала свого Сина людям, а в Марії, святій і непороч-ній, риси української дів-чини покритки, її пережи-вання, клопоти й долання суспільної моралі.
|
9.
| Міфологічний
| Вишукування міфу чи його елементів у творі.
| Філософська основа – теорія К.-Г.Юнга.
| 1.Тлумачення міфу, який ле-жить в основі твору, – спільні образи для людства чи нації. 2.Знаходження мономіфу (пер-вісного міфу, архетипу) у худо-жніх творах.
| Мономіф (первинний міф): “Лісова пісня” Лесі Українки – “умирання – відродження”; “Хіба ревуть воли, як яс-ла повні?” Панаса Мир-ного та І.Білика–“падіння або злочин”; “Енаїда” І.Котляревського – “мандрівка”.
|
Додаток 2
РІЗНІ ПІДХОДИ ДО АНАЛІЗУ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ
№ п/п
| ТЕКСТУАЛЬНИЙ МЕТОД (за методикою Р.Барта)
| “КЛАСИЧНА” ТЕОРІЯ (в основі – “Поетика”Арістотеля)
|
| ТЕКСТ ЯК ШИФР
| ТВІР
|
1.
| Поле методологічних операцій.
| Речовий фрагмент.
|
2.
| Міститься у мові й “оживає” лише в процесі роботи, інтерпретації.
| Може міститися в руці.
|
3.
| Існує поза жанром. Робить проблематичною будь-яку кла-сифікацію. Парадоксальний.
| В основі – класична теорія аналізу: а)змістовий; б)формальний; в)жанровий.
|
4.
| Варіювання елементів. Взаємонакладання. Множинність зміщення.
| Замкнутий. Обмежений. Функціонує як знак.
|
5.
| Символічність.
| Малосимволічний.
|
6.
| Множинність смислу – розсіювання тексту.
| Логічна послідовність змісту – одне явище є наслідком іншого.
|
7.
| Сітка “пізнання”; довільний поділ тексту, незважаючи на обставини і авторство.
| Обумовлено дійсністю (історія, етнос); співставлення творів даного періоду, сукупність чинників, пов’язаних з особою автора.
|
8.
| Обумовлено дійсністю (історія, етнос); співставлення творів даного періоду, сукупність чинників, пов’язаних з особою автора.
| Продукт споживання.
|
9.
| Вимога співпраці з читачем (“партитура нового типу”).
| Розуміння забезпечує критик.
|
10.
| Тлумачення передбачає входження в структуру письма, в ситуацію вироб-ництва, у мовне буття знаків.
| Не вимагає від дослідника тотожності щодо структури письма в критичному аналізі.
|
Додаток 3 ТЕКСТУАЛЬНИЙ МЕТОД АНАЛІЗУ ПОЕТИЧНОГО ТВОРУ (ЗА Р.БАРТОМ)
Акціональний код (АКЦ) – розгортання сюжету.
| Герменевтичний код (ГЕРМ) – виділення формальних оди-ниць, за допомогою яких мож-на сконцентрувати увагу, сфо-мулювати, розгадати загадку.
| Семантичний код (СЕМ) – виділення сем (фрагментів) без прагнення прикріпити їх до явища чи персонажа, право на хаотичність.
| Культурний або референтний код (РЕФ) – витяги з певних галузей знань і людської мудрості.
|
СИСТЕМА ДОСЛІДНИЦЬКИХ ПРОЦЕДУР – РОБОЧИХ ПРИЙОМІВ ПРИ ТЕКСТУАЛЬНОМУ АНАЛІЗІ ПОЕТИЧНОГО ТВОРУ
”Розсипаний текст” Поділ тексту на сегменти (фрази, частини фрази), які номеруються цифра-ми. Це смислові блоки – “лексії” (за Р.Бартом). Текст звільняється від ідеології цілісності.
| ”Конотація” Спосіб асоціювання, що зді-йснюється дослідником у межах власного світобаче-ння, що випливає з кожної лексії. Під смислом слід розуміти не лескичне значе-ння слів, а конотації лексії, її вторинні смисли.
| ”Крок за кроком” Розгортання тексту повіль-но, членування на маленькі сегменти, поступовість і по-слідовність аналізу (як у сповільненій зйомці).
| ”Комбінаторна безконечність” Головне – продемонструвати опорні моменти смислоутво-рення, а не його кінцеві резу-льтати. Не важливо, що у про-цесі аналізу пропускаються якісь смисли. Текст існує лише завдяки міжтекстовим відноси-нам. Основу тексту становить не його внутрішня закрита структура, а вихід в інші знаки, в інші коди. У дослідженні повинні узгоджуватися дві ідеї – структури та комбінаторної безконечності.
|
Додаток 4
ПРАВИЛА СКЛАДАННЯ СЕНКАНА
Надіслано вчителем української мови та літератури Семчук Д.Б. ліцею №3 м.Чернівці
Матеріали з української літератури за 11 клас скачати, конспект з української літератури, підручники та книги скачати безкоштовно, шкільна програма онлайн
Предмети > Українська література > Українська література 11 клас > Василь Стус. Біографія поета. Основні мотиви поезій В. Стуса > Василь Стус. Біографія поета. Основні мотиви поезій В. Стуса. Інше
|