KNOWLEDGE HYPERMARKET


Народна традиція та етномузика З. Кодай та Б. Барток.Повні уроки

Гіпермаркет Знань>>Музика>>Музика 8 клас.Повні уроки>> Музика:Народна традиція та етномузика З. Кодай та Б. Барток.Повні уроки.   

Тип уроку

Комбінований

Мета

  • Дослідити явище музичної культури – етномузику;  
  • Дослідити напрямоки мистецтва, як систему певних музичних та ідейно-художніх ознак;

Задачі уроку

  • Ознайомити студентів з історією музичної культури 20 століття.
  • Розвинути художньо-історичне мислення учнів;
  • Показати соціально-політичну обумовленість музично-історичного руху;
  • Підвищення загальноосвітнього і культурного рівня.

Хід уроку

  • Вступне слово вчителя.
  • Вивчення нового матеріалу. Бесіда. Розповідь. Читання матеріалу класом. Перегляд відео та прослузовування музичних творів.  
  • Дискусія, робота по групам. Висновок по темі

Учень повинен знати

  • Окремі художні явища у соціокультурному просторі;
  • Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики.

Учень повинен вміти

Вміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності.

Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв)

Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні.


 Фольклор  - це складний  культурно-історичний феномен. У його глибинах у вигляді логічних і виразових структур живе пам’ять про усі минулі епохи. У фольклорі поєднано різні види мистецтва і творчості  - поезію, музику, хореографію, живопис, ремесла, міфологію.  

Фольк-рок

Сьогодні в англомовних країнах будь-яку незахідну рок-музику із елементами традиційної прийнято називати world music, а не фольк-роком. В Україні для внутрішнього користування широко послуговуються терміном фольк-рок або його відповідником етно-рок, а для міжнародних контактів звертаються по world music. Наприклад, етнофестиваль "Країна мрій" англійською іменується World Music Festival.  Фольк-рок як напрямок музики виникає в США в середині протестних 1960-х років. Звучання характеризується напруженим вокалом і чистим електронним звуком. Тематика і манера виконання були «позичені» з народних джерел і у виконавців авторської пісні, таких як Вуді Гатрі та Піт Сігер. Гурт "The Byrds", піонери жанру, свідомо прагнули зайняти вільну ринкову нішу між бардовським фольк-інспірованим звучанням Боба Ділана та популярним роком "бітлів". Потрапивши у Великобританію, ця музика швидко і вдало трансформувалася в електричний фольк-рок, який почали грати Fairport Convention і Pentangle. Період стрімкого розвитку фольк-року припав якраз на кінець 60-х і 70-ті роки в США. Культура хіпі підхопила неординарну музику, що містила бунтівний рокерський норов і близькі серцю народні мотиви.

Боб Ділан

Боб Ділан

Традиційною подією вже став заснований Олегом Скрипкою Міжнародний етнофестиваль „Країна мрій", який з 2004 року збирає під київським небом українських і закордонних етно-музик усіх напрямків. Організаторська активність лідера "ВВ", виражена в модних етно-диско вечорницях, фестивалі Рок-Січ, та новій забаві, народному гулянні Гаївки, - все це допомагає сучасній музиці із народним корінням виступити єдиним етнічним фронтом під сонцем українського шоу-бізнесу.

Українські фолк гурти

Гайдамаки1.jpeg

«Гайдамаки»

Блюз-рок гурт засновано на початку 90-х років і з того часу аж до 2001 року називався «Актус». Але коли в гурт прийшов соліст Олександр Ярмола у 1993 році, музиканти захопилися українським фольком, який змішували з роком і альтернативою. Згодом хлопці перепробували купу всього і співали пост-панк, фанк, реггі, ска. Але все ж таки зупинилися на чомусь конкретному і донині співають добрий фольк подекуди з роком, ска чи навіть циганськими мотивами.



«Очеретяний кіт» 

Очеретяний кіт.jpeg

У 1995 році з’явився гурт «Очеретяний кіт». В природі очеретяний кіт - напрочуд самостійна істота вагою до 16 кг, яка провадить нічне життя у заростях азійського очерету чи хащах Індостану. В музиці вінницьких "очеретяних" переважають рокові і етнічні мотиви, які реалізуються за допомогою таких інструментів як флейта, скрипка, контрабас, бухало. «Очеретяний кіт» є учасником фестивалів «Червона рута», «Тарас Бульба», «Мазепа-фест», «Шешори», «Країна мрій», «Рок-екзистенція», «Ростоки-2005» та багатьох інших.


«Оркестр Янки Козир» - один із найсамобутніших гуртів на українській фольк-рок сцені. Це відчувається не тільки в музиці, а й в глобальному підході до дійства. Всі учасники з’являються на сцені в різноманітних костюмах з українською народною символікою. Важка рокова музика чудово поєднується з фольклорними текстами. Музиканти створюють на сцені справжнє костюмоване шоу, яке не залишає байдужим нікого і визначається якісною піротехнікою і освітленням.


Фолк-метал

У середині 80-х років,коли зявляється такий стиль року як метал, який в свою чергу починає ділитись на різні напрями, з’ являється фолк метал (анг. folk metal) — один з напрямів металу, що увібрав в себе елементи фолка та етнічної музики. Він є більш важчою формою розвитку фолк-рока, а також містить у собі елементи арт року. Близькими до фолк-металу напрямами є  вікінг-метал, пеган метал. Взагалі фолк-метал —  дуже розгалужена  музична  течія. Можна виділити його підвиди за регіоном походження: американський фолк-метал (Agalloch), німецький фолк-метал (In Extremo, Morgenstern), кельтський фолк-метал (Cruachan), північний, або  нордичний фолк-метал (Vintersorg, Finntroll, Korpiklaani), слов’янський фолк-метал (Nokturnal Mortum, Чур, Аркона, Vicious Crusade) та інші .

Agalloch.jpeg

Agalloch

Pentangle.jpeg

Pentangle



Музиканти, що грають в цьому стилі, намагаються привнести  до  метал музики національний колорит, надати музиці характер старовинної, народної; крім цього існує варіант внесенняфольклорних елементів в музику як елемента шоу чи музичної  концепції. Наприклад, одні із ведучих представників українського пеган – фолк металу, харківський гурт Nokturnal Mortum у деяких своїх альбомах використовував такі народні музичні інструменти як дримба, телінка, кобза, телінка, сопілка..Гурти, що  грають в стилі фолк-метал, часто не мають комерційного успіха у власній країні, тоді як  в іншій країні чи  регионі їх очікує популярність. Для прикладу — гурт Skyclad, який не досяг серйозного успіху в рідній Великобританії, проте  здобув велику кількість шанувальників в континентальній Європі та Південній Америці, або Cruachan — ірландський гурт, що грає в стилі кельтский фолк-метал, не має великого успіху в Ірландії, але популярна, например, в країнах СНД..


В цілому можна сказати, що з плином часу, традиційна музика стає дедалі популярнішою серед населення,так як у більшості випадків, поєднується з усіма можливими сучасними музичними жанрами. Ми знаємо, що народна музика  містить у собі особливий ефект впливу на підсвідомість слухача, на прикладах хоча б того ж рага року, пов’язано з буддистською естетикою, а якщо взяти на розгляд слов’янську народну музику , а саме українську, то використання нашими сучасними рок гуртами автентичного вокалу , давніх традиційних народних інструментів, містить у собі велику історично-культурну цінність, пропагандуючи серед молоді зацікавлення  традиційною культурою,тобто несе в собі просвітницьку ідею

Видатні композитори Б. Барток

Б Барток.jpeg

Бел Барток

У 1911 році, в Будапешті, вперше прозвучало "Варварське алегро" Бела Бартока і відразу ж насторожило зал. Музика точно відповідала назві, вона дійсно схожа була на омузикаленное варварство. Талановитість цієї незвичної музики, зрозуміла однією частиною аудиторії, викликала оплески; незвичайність, навмисна грубість музики, шокуючи іншу частину публіки, була прийнята в багнети.

B Bartok1.jpeg

Бел Барток

Ім'я Бартока, відоме музичним колам європейських країн і раніше, після 1911 року стало залучати більш широке увагу. З цим ім'ям пов'язана одна з найбільш значних глав історії європейської музики XX століття і ціла епоха розвитку угорської музичної культури.

Вперше чітко дає про себе знати угорський національний характер музики у Чотирьох піснях на вірші Лайоша Пошана. Складаючи ці пісні, Барток був далекий від думки серйозно зайнятися проблемами фольклористики. Барток, людина, яка багато міркували над долями Угорщини, що живе під тягарем корони Габсбургів, часто сперечався з друзями не тільки на музичні, а й на політичні теми, задумав монументальний твір патріотичного характеру. Так в 1903 році народилася симфонічна поема "Кошут", присвячена національному героєві Лайоша Кошута, вождю угорської революції 1848 року. Найбільше обурення прихильників Габсбургів викликала VIII частина, в якій нарочито спотвореної, переведеної з мажору в мінор, проводиться мелодія австрійського національного гімну. Поема "Кошут", що стала помітною подією музичного життя Угорщини, відкрила собою нескінченний список творів Бартока.


Не тільки угорська музика приваблювала і захоплювала Бартока. У коло його дослідницьких і творчих інтересів входила музика румунська, словацька, українська, арабська, сербська, турецька, музика американських негрів і індіанців. Разом з іншим видатним угорським музикантом, Золтану Кодаем (1882-1967), композитором і музично-громадським діячем, Барток створив нову, незмірно більш точну і прогресивну методику дослідження музичного фольклору в тісному зв'язку з вивченням поетичних текстів і образів, поєднаних з ритмом і інтонаціями .




26 вересня 1945 у Вестсайдській госпіталі під Нью-Йорком помер від лейкемії Бела Барток. Угорщина вже була вільна. Композитор незадовго до кончини мріяв про повернення на батьківщину, але знав, що тепер це вже неможливо.

Видатні композитори З. Кодай

З Кодай.jpeg

Угорський композитор. Народився 16 грудня 1882 в Кешкемете. У молодостіспівпрацював з Б. Бартоком, збирав народну музику Угорщини, що наклалосильний відбиток на його композиторську діяльність. Угорський псалом (1923) наслова Четвертого псалми, складений до п'ятдесятиріччя об'єднання Будапешта, приніс композиторові міжнародну популярність. Найбільш популярнеоркестровий твір Кодая - сюїта з опери "Харі Янош" (1926). Крім композиторської та диригентської діяльності, Кодай успішно займався музичною критикою і читанням публічних лекцій. Зібрані ним фольклорні матеріали під назвою"Угорська народна музика" вийшли у світ в 4 томах (1951-1956). Помер Кодай в Будапешті 6 березня 1967.


Список використаної літератури

  • Урок на тему "Народна традиція та етномузика З. Кодай та Б. Барток" учителя музичної школи № 1 Козубської В.М. з м.Луцька Волинська область
  • Урок на тему "Народна традиція та етномузика З. Кодай та Б. Барток" учителя музичної літератури та сольфеджіо музичної школи № 1 Парфенюк А.М. з м.Луцька Волинська область
  • Методичні вказівки по проведенню уроку учителя Ширкової Світлани Анатоліївни
  • Кривцун О. Эстетика : учебник для гуманит. вузов и факультетов / О. Кривцун. – М. : Аспект Пресс, 2003. – 447 с.
  • Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания / В.Н. Холопова // Музыкальное содержание: наука и педагогика : материалы Первой Рос. науч.-практ. конф. (4 – 5 декабря 2000 г., г. Москва). – М. – Уфа : РИЦ УГИИ, 2002. – С. 55 – 76.
  • youtube. com
  • Отголоски языческих традиций в европейской тяжелой музыке//Metal Art. – 2007. – N 1.- с.30-33
  • Фольк-рок,етно-рок: наше все в сучасній музиці. Наконечний Сергій
  • В. Писигин. Очерки об англо-американской музыке пятидесятых и шестидесятых годов ХХвека.Том 2. – Эпицентр, Москва,2004.
  • С.Коротков.История современной музики.К,2006.
  • Сучасна музика/Гордійчук.М.М. – Вип.1,К. – 2003 -335 с.

Над уроком працювали: учитель Козубська В.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М



Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, а и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов  высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.