|
|
(4 промежуточные версии не показаны) | Строка 1: |
Строка 1: |
- | ''<u>«ЧОРНОБИЛЬСЬКА МАДОННА»</u>''<br> | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 11 клас|Українська література 11 клас]]>>Українська література: «Чорнобильська мадонна» (розділи). Складність образів поеми. Своєрідність композиції.'''<metakeywords>українська література, 11 клас, урок, на Тему, «Чорнобильська мадонна» (розділи), Складність образів поеми, Своєрідність композиції</metakeywords> |
| + | |
| + | <br>''<u>«ЧОРНОБИЛЬСЬКА МАДОННА»</u>''<br> |
| | | |
| <br>Наприкінці XX ст. Україні випало пережити ще одне жахливе випробування—чорнобильське лихо. Письменники, перейняті народним болем, намагалися осмислити цю катастрофу, розкрити її страшну правду, приховану за товщею офіційної брехні радянської пропаганди. З таким завданням прагнули впоратися Б. Олійник (поема «Сім»), В. Яворівський (роман „Марія з полином в кінці століття”), Ю. Щербак (документальна повість «Чорнобиль») та ін. | | <br>Наприкінці XX ст. Україні випало пережити ще одне жахливе випробування—чорнобильське лихо. Письменники, перейняті народним болем, намагалися осмислити цю катастрофу, розкрити її страшну правду, приховану за товщею офіційної брехні радянської пропаганди. З таким завданням прагнули впоратися Б. Олійник (поема «Сім»), В. Яворівський (роман „Марія з полином в кінці століття”), Ю. Щербак (документальна повість «Чорнобиль») та ін. |
Строка 22: |
Строка 24: |
| | | |
| <br>І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.<br><br> | | <br>І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.<br><br> |
- | <pre>• акселеративні методи на уроці • національні особливості | + | |
- | • виділити головне в уроці - опорний каркас • нічого собі уроки
| + | ''Р.В.Мовчан, Ю.І.Ковалів, В.Ф.Погребенник, В.Є.Панченко. Українська література 11 клас<br>Вислано читачами з інтернет-сайту <br>'' |
- | • відеокліпи • нова система освіти
| + | |
- | • вправи на пошук інформації • підручники основні допоміжні
| + | <br> |
- | • гумор, притчі, приколи, приказки, цитати • презентація уроку
| + | |
- | • додаткові доповнення • реферати
| + | <br><sub>[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Реферати]] української літератури, домашня робота, підготовка до уроків і все це безкоштовно скачати чи готуватись онлайн. [[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Скачати конспекти]], шкільний план</sub> |
- | • домашнє завдання • речовки та вікторизми
| + | |
- | • задачі та вправи (рішення та відповіді) • риторичні питання від учнів
| + | <br> |
- | • закриті вправи (тільки для використання вчителями) • рівень складності звичайний І
| + | |
- | • знайди інформацію сам • рівень складності високий ІІ
| + | '''<u>Зміст уроку</u>''' |
- | • ідеальні уроки • рівень складності олімпійський III
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] конспект уроку і опорний каркас |
- | • ілюстрації, графіки, таблиці • самоперевірка
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] презентація уроку |
- | • інтерактивні технології • система оцінювання
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] акселеративні методи та інтерактивні технології |
- | • календарний план на рік • скласти пазл з різних частин інформації
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) |
- | • кейси та практикуми • словник термінів
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] оцінювання |
- | • комікси • статті
| + | |
- | • коментарі та обговорення • тематичні свята
| + | '''<u>Практика</u>''' |
- | • конспект уроку • тести
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] задачі та вправи,самоперевірка |
- | • методичні рекомендації • шпаргалка
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] практикуми, лабораторні, кейси |
- | • навчальні програми • що ще не відомо, не відкрито вченими</pre>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський |
- | <br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] домашнє завдання |
| + | |
| + | '''<u>Ілюстрації</u>''' |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] реферати |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] фішки для допитливих |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] шпаргалки |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати |
| + | |
| + | '''<u>Доповнення</u>''' |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ) |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] підручники основні і допоміжні |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тематичні свята, девізи |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] статті |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] національні особливості |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] словник термінів |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] інше |
| + | |
| + | '''<u>Тільки для вчителів</u>''' |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] календарний план на рік |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] методичні рекомендації |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] програми |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам]. |
| + | |
| + | Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум]. |
Текущая версия на 14:40, 5 ноября 2009
Гіпермаркет Знань>>Українська література>>Українська література 11 клас>>Українська література: «Чорнобильська мадонна» (розділи). Складність образів поеми. Своєрідність композиції.
«ЧОРНОБИЛЬСЬКА МАДОННА»
Наприкінці XX ст. Україні випало пережити ще одне жахливе випробування—чорнобильське лихо. Письменники, перейняті народним болем, намагалися осмислити цю катастрофу, розкрити її страшну правду, приховану за товщею офіційної брехні радянської пропаганди. З таким завданням прагнули впоратися Б. Олійник (поема «Сім»), В. Яворівський (роман „Марія з полином в кінці століття”), Ю. Щербак (документальна повість «Чорнобиль») та ін.
Особливе місце в тогочасному літературному доробку на цю тему посіла поема І. Драча «Чорнобильська мадонна», опублікована спочатку в журналі «Вітчизна» (1988, № 1), а потім у збірці «Храм сонця» (1988). На відміну від інших авторів, поет волів не так зобразити перебіг жахливих подій, як висвітлити їх крізь призму вистражданого людського серця, показати у сконцентрованій місткій метафорі людську розтерзану долю на перехресті конкретного життя та всесвітньої історії. Відтак витворюється враження перетину віків на площині постійних трагедій. Центральний образ—образ мадонни, матері, покликаної захищати свій рід і свій народ, концентрує, в собі різночасові рівні минулого, сучасного та майбутнього, охоплює їх переживанням відповідальності за долю нації та людства. Постать Мадонни—надзвичайно узагальнена у пластичній конкретності «від Рубльова до Леонардо да Вінчі, від Вишгородської Мадонни і до Сікстинської, від Марії Оранти до атомної Японки». Мати Божа, втілена в земне єство, набуває різнопланового символічного вигляду, являється у вигляді то скіфської мадонни, то «хрещатицької», яка рятує світ від самогубства, то колишньої ув'язненої німецького концтабору та ін. Змальовуючи її в такому розмаїтті, І. Драч почував неабияке утруднення творчого характеру, гостро переживаючи перевтілення у цей глибоко життєвий образ, що став частиною його єства:
Ти намагався писати про Неї.— Вона пише тобою, Як недолугою ручкою, як нікчемним пером, як олівцем, Хапливим і ошалілим, покручем-олівцем...
Поет переймався біблійними та шевченківськими мотивами не тільки тоді, коли осмислював постать Чорнобильської мадонни, а й у багатьох ліричних, сатиричних, гротескових фрагментах свого твору, позбавленого традиційної композиційної послідовності, охопленого стихією розчахненої атомною катастрофою дійсності, яка ніби втратила звичну протяжність. Не дотримання версифікаційних канонів правило пером І. Драча, а могутній сплеск людського страждання. Він не міг дозволити собі спокійно описувати трагічні події. Така манера видалась би фальшивою. Само-вимога найвищої точності у формулюванні поетичної думки полягала у максимально усвідомленій щирості, коли вже йшлося про засвоєння постійно нехтуваних людством уроків минувшини й сьогодення, в якому постійно повторювалися біди за майже незмінним сценарієм. Тут потрібна була неординарна мистецька сила, аби правда постала такою, якою вона є:
Я нипалив до чорнота жури
Свою прокляту одчайдушну душу
І жестами, німий, возговорив...
Хай жестами. Але сказати мушу.
Поет намагався бути лаконічним, строгим у конкретних промовистих деталях, навіть коли застосовував метафору чи інші засоби художньої умовності:
Було все мов на лезі, Якому все стинати — І квітку прямо в цезій Поцілувала Мати.
І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.
Р.В.Мовчан, Ю.І.Ковалів, В.Ф.Погребенник, В.Є.Панченко. Українська література 11 клас Вислано читачами з інтернет-сайту
Реферати української літератури, домашня робота, підготовка до уроків і все це безкоштовно скачати чи готуватись онлайн. Скачати конспекти, шкільний план
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|