Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 7 клас. Повні уроки>> Зарубіжна література: Роберт Льюїс Стівенсон (1850 – 1894). «Вересковий мед». «Вересковий мед» Стівенсона як героїчна балада. Уславлення в ній подвигу в непримиреній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в творі.. Повні уроки.
Тема: Роберт Льюїс Стівенсон (1850 – 1894). «Вересковий мед». «Вересковий мед» Стівенсона як героїчна балада. Уславлення в ній подвигу в непримиреній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в творі. Мета: Ознайомлення з біографією та творчістю Роберта Стівенсона. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Клімат острова пішов йому на користь: у просторому плантаторському будинку у Вайліме були написані деякі з кращих його творів. У тому ж будинку 3 грудня 1894 р. він раптово помер. Почитателі-самоанці поховали його на вершині сусідньої гори. На могильній плиті накреслені слова з його знаменитого «Заповіту» («Під неосяжним зоряним небом...»). Основним вкладом в літературу Стівенсона можна назвати те, що він відродив в Англії пригодницький та історичний роман. Але при всій майстерності оповідання він не зумів підняти його до тих висот, на яких стояли ці жанри у його попередників. Переважно автора цікавила пригода заради пригоди, йому чужі були глибші мотиви пригодницького романа, як у Даніеля Дефо, а в історичному романі він відмовлявся від зображення великих суспільних подій, обмежуючи себе показом пригод героїв, для яких історія являється лише випадковим фоном. Успіх відомих книг Стівенсона частково пояснюється захопливістю зачеплених в них тем: піратські пригоди в «Острові скарбів» (1883), фантастика жахів в «Дивній історії доктора Джекіла і містера Хайда» (1886) і дитяча захопленість в «Дитячому квітнику віршів» (1885). Проте окрім цих переваг слід зазначити стрімкий малюнок характеру Джона Сільвера, щільність складу в Докторі Джекіл і містерові Хайді, лелітки іронії в «Дитячому квітнику віршів», що свідчать про багатогранність його таланту. Свою літературну діяльність він почав з надзвичайно цінованих в ту пору есе, написаних в невимушеній формі, і ніколи не зраджував цьому жанру. Його статті про письменників і письменницьке мистецтво — «Скромне заперечення» (1884), «Сновидіння» (1888), «Про деякі технічні елементи літературного стилю» (1885) та ін. — зближують його з Г.Джеймсом. У замітках подорожей «Подорож з ослом», «Поселенці Сильверадо» (1883) і «В Південних морях» (1890) майстрово відтворений місцевий колорит, до того ж останні представляють особливий інтерес для дослідників. Маловідомі літературні анекдоти Стівенсона стоять у ряді найїдкіших, дотепніших і лаконічніших в англійській літературі. Вірші він писав від випадку до випадку і рідко відносився до них серйозно. Щоб проникнути в світ деяких творів Стівенсона — «Викрадений» (1886) і його продовження «Катріона» (1893; журнальний варіант «Девід Белфур»), «Володар Баллантре» (1889), «Веселі Молодці» (1882), «Окаянна Дженет» (1881), — читачеві буде потрібно хоч би поверхневе знайомство з мовою і історією Шотландії. Майже всі вони — за винятком «Окаянної Дженет», маленької перлини в жанрі розповідей про привидів, — написані нерівно. «Чорну стрілу» (1883) і «Сент-Ів» (1897) можна віднести до явних невдач. «Несусвітній багаж» і «Клуб самовбивць» (1878), а також розповіді, що є їх продовженням (деякі написані в співавторстві з Фані), не всім припадуть до смаку. Проте «Беріг Фалеза» — одна з кращих розповідей, будь-коли написаних про Південні моря, і надзвичайно цікаві острівні фантазії, що незрідка друкувалися разом з ним, «Сатанинська пляшка» (1891) і «Земля голосів» (1893). Прийнято вважати, що «Уїр Гермістон» (1896) міг би стати одним з великих романів XIX ст, проте Стівенсон встиг закінчити лише третину книги.
Англійський письменник, критик, публіцист. Твори Стівенсона романтичні, сповнені екзотики, мрій про щастя. Починає письменник писати рано - вже з 15 років видає свою першу книгу. По хворобі він поселяється на острові Самоа, і тут разом з аборигенами бере участь у визвольній боротьбі острів проти німецьких колонізаторів. Стівенсон багато подорожує, знайомиться з відомими письменниками свого часу, створює ряд літературно-критичних робіт «Етюди про добре знайомих людей» - пише про А. Дюма, Ж. Верне і інших. Світову славу Стівенсону приносить роман «Острів скарбів» (1883), який був визнаний зразком пригодницької літератури. У пригодницькому жанрі також написані романи «Викрадений» (1886), «Господар Баллантре» (1889). Стівенсон написав багато романів, і у всіх них є те, що можна назвати стильовою особливістю автора - екзотичність, щедрий історичний колорит, засудження несправедливості соціальних стосунків. Серед видатних літературних напрямів особливе місце займає романтизм, який подарував світові твори, сповнені пригодницької відваги. Його героями є сміливі, волелюбні люди, для яких честь і любов до рідної землі, - найсвятіше і найдорожче зі всі багатства, навіть життя. У кризисне для Англії XIX століття в літературі з'являється ціла плеяда представників неоромантизму, творів, де героями виступають вже вихідці з низів - простий народ, здібний до бунту і подвигу. Роберт Льюїс Стівенсон - один з видатних письменників цього напряму. У його творах історичні факти переплітаються з легендами древньої Шотландії, піднімаються найкращі риси народної вдачі, а захоплюючі події зв'язані гострою боротьбою добра і зла. У 1875 році письменник написав відому баладу «Вересковий мед», яку неможливо відрізнити від суто народної поезії. У цьому творі автор звеличує нескрушуваність простого народу, його непокірність жорстокій силі зла і насильства, відданість рідним святиням.
Роберт Стівенсон недаремно вибрав для освітлення такої теми, образ ліктів - легендарних людей, які, по розповідях, були дуже маленького зросту. Приголомшує цей контраст маленької людини, яка жила «в темних підземеллях», і його великого світлого серця, яке «не злякається тортур» за відмову відкрити таємницю, «що присягався у віка століть берегти», і тим самим зрадити свій народ. Є ще одна причина, яка спонукала до цієї відмови. Це - небажання підкорятися ворогові, горде презирство до нього, ненависть за страчених рідних і друзів. І знову приголомшує контраст: похмурий король, який «сіяв смерть і жах», сидячи на коні, звисока наказує пивоварам відкрити таємницю напою; знизу на нього дивляться полонені, маленькі, ніби діти, батько з сином. Але які різні в них сили! У цьому - ще одна з тем балади: неможливість зла побороти добро. Саме епізод розмови полонених приголомшує більш всього. Спочатку шокує картина страти сина. Здається, що це - найсильніше місце, що запам'ятовується в баладі. Але з часом, коли заспокоюєшся від перших вражень, то стає зрозуміло, що головною є саме та сцена, де старий лікт, «немов горобець, цвірінькав», прагнучи переконати короля в згоді на зраду. В уяві з’являється картина того, як розривалося його серце, коли він просив стратити власного сина, оскільки розумом відчував, що не вистачить сил на опір. Так життя дитини стало ціною нескрушуваності і гідності цілого племені. Не дивно, що образ старого більш всього подобається і запам'ятовується серед багатьох образів інших творів. Балада «Вересковий мед» залишає про себе незвичайне враження. Смуток і відчай викликають картини знищення ліктів, що, «ніби лані», бігли від ворога, а по їх тілах мчався король. Приголомшують маленькі, ніби дитячі, могили з квітучим червоним вереском на них. І найбільший біль - це страта дитини. Здавалося б, що нічого, окрім гіркого смутку ця балада не може викликати. Але після її прочитання в душі залишається світлий слід, оскільки вона проголошує перемогу добра над злом і вчить найсвітлішим почуттям: любові до рідної землі і її народу, стійкості перед ворогом, почуттю власної гідності.
Запитання:
Домашнє завдання:
Список використаних джерел:
Відредаговано і надіслано Запорожець Н.В.
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам. Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум. Предмети > Зарубіжна література > Зарубіжна література 7 клас |
Авторські права | Privacy Policy |FAQ | Партнери | Контакти | Кейс-уроки
© Автор системы образования 7W и Гипермаркета Знаний - Владимир Спиваковский
При использовании материалов ресурса
ссылка на edufuture.biz обязательна (для интернет ресурсов -
гиперссылка).
edufuture.biz 2008-© Все права защищены.
Сайт edufuture.biz является порталом, в котором не предусмотрены темы политики, наркомании, алкоголизма, курения и других "взрослых" тем.
Ждем Ваши замечания и предложения на email:
По вопросам рекламы и спонсорства пишите на email: